torsdag 24 februari 2022

Specialkost in absurdum?

Vad ska skattepengarna gå till?
En fråga som för mig är rätt självklar:
Den ska gå till det de måste.
Vad är då ett måste?
Ja, inte är det specialkost till dem som bara känner så.

En plats på dagis kostar mellan 85 000 och 125 000 kronor varje år.
Billigast är dagmammor och sedan räknas det upp till stordagis.
För enkelhetens skull så säger vi 100 000 kronor i snitt.
Det betyder att varje dagisplats kostar ungefär 8500 kronor i månaden.
Oftast hamnar kostnaden för föräldrarna på ungefär 1200 kronor i månaden då det är maxtak på många ställen. Detta i sin tur gör att många anser att barnen SKA vara där den tiden då man betalar SÅ mycket pengar. Den reella kostnaden har de ingen koll på.

För dessa cirka 1200 kronor som föräldrarna betalar - resten är subventionerat av alla andra skattebetalare i kommunen - så ska barnen vara i en lokal med vuxna och få mat.
Personalen hoppar in som föräldrar under denna tiden och de gör ett kanonjobb.

Om du som vuxen väljer att vara religiös, ha fixidéer eller egna tankar kring mat eller diverse saker, så ska det absolut INTE vara alla andras problem. Du har nämligen redan fått väldigt mycket för dina pengar.
Så du är religiös och vill ha speciell kost till barnet?
Du som vuxen har bestämt att ditt barn ska vara vegan, vegetarian eller något av allt annat däremellan?
Du kanske anser att barnet absolut inte ska äta någon form av konserverad mat?
Du vill bara ha närodlat?
Ekologiskt?
Du kanske anser att blöjor är hemskt och vill att barnen ska ha tygblöjor?
Allt sådant så ok.
Men sköt det själv.
Bara tanken på att alla andra ska anpassa sig för att just du har gjort ett beslut för dig, det är typiskt för denna tiden. Varför ska alla andra bry sig om detta?
Om det är så att du är allergisk så ska det självklart ordnas, men där går också min gräns.

För mig är det så oerhört självupptaget att tro att hela världen ska anpassa sig efter just dig och ditt barn. Vad är det som gör just dig så speciell?
Då ska man lägga till att jag själv har varit både vegetarian och vegan, men jag anser ändå inte att alla andra ska anpassa sig för det. Det var ju mitt val och inget jag var tvingad till.
Barnen däremot. De får äta vad de vill och jag köper till och med hem mat som jag inte själv skulle äta, enbart för att de ska få bilda sin egen uppfattning. 
När de är stora nog får de göra sina egna val.

Ta bort all form av annan kost när det inte finns ett intyg som säger att det ligger allergier eller sjukdomar bakom. Det finns ingen anledning att alla andra skattebetalare ska stå för enskilda individers idéer.