tisdag 1 februari 2022

Dubbelmoral och hyckleri.

Är politiker bättre människor än "alla andra"?
Nej, jag har aldrig trott det och anser inte att det är så.
Det kan jag dock säga efter tjugo år i verksamheten, som tyvärr, till stora delar har blivit en liten klubb för inre stjärnstatus och beundran.
I min värld blir man politiker när man arbetar och ser felen i samhället.
Politik, det ska inte vara ett yrke som man väljer från början för då blir man en politisk broiler som följer strömmen och gör sig själv viktig.
Som slutar ta de jobbiga besluten för att de faktiskt gynnar dem själv.
Då kommer dubbelmoralen och hyckleriet in.

Boris Johnson.
Ingen jag känner på något och plan och vad han gör politiskt.. det bryr jag mig faktiskt inte om.
Han har dock blivit en symbol för dubbelmoral av den enkla anledning att han inte lever som han lär. Han var varken sist eller först med att göra på detta sättet, men han åkte dit.
Pressen fick tag i bilder.
Ta er en funderare.
Detta är Storbritannien.
Hur många av våra partiledare har gjort tvärtemot vad de själv har sagt?
Hur många av dem hade fest eller gick iväg på en, trots att restriktionerna sa något annat?
Min övertygelse är att det är många, men man har lyckats att hålla det hemligt.

Högt sittande politiker i kommunerna?
De som tar ut dina skattepengar som lön.
Har deras moral varit bättre?

Som jag ser det finns det två läger.
De som strider för regler och sedan följer dem.
De som inte lägger sig i men följer dem.
Problemet kommer in när de som stridit för reglerna INTE följer dem.
Det blir som att ge sig själv en bättre julklapp än alla andra, för att sedan försvara det med näbbar och klor. Det var ALLA andras fel.. men inte ditt.
Känner man då inte själv att man passerade gränsen?

Johnson har inte känt av den och finns det någon reson i detta, så kommer han att få röra på sig. Du kan inte säga att alla ska göra på ett sätt, för att sedan göra på något annat sätt själv. 
Världen ska inte fungera så.
Har vi då dem i Sverige som gjort likadant?
Ja, absolut. 
Det gäller bara att se hur länge de som vet något kan vara tysta men i valtider så är ingen säker såvida man inte vet att man följt alla regler. Gjort som man själv har sagt och som myndigheterna har begärt.

Sverige måste få bort alla politiska broilers som enbart sitter på sina poster för en löns skull. Politik ska inte vara en lönekarriär och det som Medborgerlig Samling kallar för "politisk adel" - det måste bort. Vi vill se makten hos vanliga människor som gör rätt för sig.