fredag 25 februari 2022

Tredje världskriget?

Putin beordrade sina gelikar och snart small det i Ukraina.
Inte på ett utan flera ställen.
Jag är inte rädd och kommer göra allt jag kan för att inte skrämma upp varken barn eller vuxna.
Rädsla är nämligen, enligt mig, farligare än så mycket annat.
Rädsla kan nämligen skapa ringar på vattnet som gör att saker och ting eskalerar.

De sista två åren har om något, visat att media gör allt för att sälja.
Det smäller i Ukraina, ja.
Det skapar en oroskänsla i hela kroppen men jag är inte rädd.
Jag lever fortfarande med mina småbekymmer med vad som ska ätas och vad som ska göras.
Någonstans är det också så att jag har förberett mig för detta i hela mitt liv och därför kanske känner ett lugn. Vi klarar oss i tre månader om allt hade skurits av in i Sverige. Någonstans är det också så att vi är väldigt små på jorden. 
Putin är totalt galen men jag kan inte göra någonting åt detta.

Om Ryssland nu anser att Ukraina är deras, så finns det viss risk att de tänker på samma sätt med baltstaterna och länderna runtomkring. Vad kan jag göra?
Ingenting.
Jag kan bidra med att hjälpa dem som kommer hit och hoppas på att saker och ting inte eskalerar. Vad skulle Ryssland vilja ha i Sverige?
Vapen, järnmalm och trä.. jag vet inte.
Jag vet dock att jag hade viftat med en vit flagg med en gång för precis som jag har skrivit tidigare så kan man undra vad som skulle kunna bli värre.
Jag älskar Sverige, men jag är ingen patriot.
Jag som liten individ kan inte göra någonting och tror någon att Sveriges försvar har en chans så hoppas jag att de håller fast vid den villfarelsen. Vårt hopp står till andra länder.

Det "roliga" i detta är att jag för ett par veckor sedan sa att jag nog skulle börja läsa ryska. Jag gillar språk och tänker att det inte är fel att kunna. Nu blir det kanske högaktuellt.

Den sits Sverige sitter i kan vi tacka partierna i riksdagen för.
Jag har gjort minilumpen, är med i både Civilförsvaret och Hemvärnet genom musiken.
Jag kommer göra allt för att mina barn ska få vara med mig och det blir prio ett, oavsett vilket språk vi ska hälsa på. Min favoritförfattare sedan jag var yngre har alltid varit Stephen King och boken Död zon blir med detta högaktuell. Om du kan spå framtiden. Skulle du förändra den?
Om man skjuter Putin. Blir problemen lösta?

Jag lider med alla de människor som drabbas av detta - både Ukrainska och Ryska soldater som inte får något val och de civila som drabbas.
Men, under tiden som jag följer utvecklingen, så kommer jag andas och ta det lugnt.
Det är en märklig känsla över hur hjälplös man är som liten individ men jag lever nu, inte för vad som kan hända, för vad ska jag då se tillbaka på och må bra över?
Oavsett om det blir ett tredje världskrig.
Jag kan inte påverka detta.