torsdag 11 mars 2021

När politiken inte förstår.

Vad är meningen med politik?
Oavsett parti har man säkert en uppfattning om att man ska föra Sverige i rätt riktning. Detta genom beslut som de tror är rätt. Och precis här ställer det till det för tänk på det.
Innebär ett politiskt engagemang att man plötsligt är en expert i den nämnd eller i den grupp man arbetar? Det enkla svaret är nej.
Den som bestämmer i kommunala skolnämnder har oftast som enda gemensam nämnare, att de har gått i skolan själv. Ofta för länge sedan. Detsamma gäller i alla andra instanser.

För två år sedan skrev jag om precis detta.
Jag kritiserade att det skulle bli en läroplan för dagis/förskola och för fritids.
Inte för att jag misstror personalen och deras kompetens, utan för de farhågor jag ser kring detta. Den första farhågan var att alla plötsligt skulle tvingas in i dessa verksamheter.
De är nämligen frivilliga - vilket också är grunden till att jag inte vill ha läroplaner.
När det då finns en läroplan så lades direkt förslaget att alla barn ska tvingas in i verksamheten från låg ålder. Jag ser rött när jag hör talas om detta för det innebär att man ska missunna de barn som har möjligheten att vara hemma med sina föräldrar länge, just det nöjet.
Föräldrar vet bäst kring sina barn, inte kommunen eller staten.
Jag jämförde då med Nordkorea och media är som media är, de väljer ut.
Många väljer sedan att läsa ingressen och inte innehållet som helhet.
Mina farhågor har besannats när man nu vill tvinga in alla i denna "frivilliga" verksamhet. Man litar helt enkelt mer på ett socialistiskt samhällssystem än på föräldrarna.

Farhåga nummer två är just det som kommer nu.
Längre och fastlagd grundskola innebär inte att saker blir bättre.
De blir bara längre, och precis det jag pekade på blir nu verklighet.

Förskoleklassen, det som hette Lekis när jag var liten, ska nu bli den nya årskurs ett.
Vad händer då?
Jo, alla som då arbetar i just förskoleklass blir per automatik inte tillräckligt utbildade.
De ska göra samma saker men då kräver staten en vidareutbildning.
En vidareutbildning för att arbeta med exakt samma sak man gör idag och sedan undrar staten varför inte fler vill utbilda sig inom skolan!
Ser ni inte problemet?

Läroplanen togs fram av "experter". Expert i detta sammanhang betyder människor som har samma uppfattning politiskt och som tänker likadant kring grundläggande saker i skolan - som de som vill ha beslutet. Vad de ska komma fram till är nämligen redan bestämt och den socialdemokratiska regeringen som tog fram detta ville ha en längre grundskola.
De tror nämligen att skolresultaten ska bli bättre genom att göra såhär.
Det visar att man inte ser verkligheten som den är, för det året kommer inte förändra någonting rent kunskapsmässigt.
Sagt och gjort, det genomfördes.

Hur känns det nu?
Alla som antog att jag kränkte människor integritet och deras kunskap inom det de gör, vad gör ni nu när staten helt rakt sätter krav på att ni ska vidareutbilda er för att göra samma sak?
Anledningen är att det som kallas för F-klass, nu ska kallas för 1.
Staten anser därmed att ni är inkompetenta att arbeta med det ni har gjort under flera år.

Jag tror inte på en längre grundskola för alla som läst på vet att det inte löser några bekymmer utan tvärtom. Storbritannien har en lång grundskola och det enda det har inneburit är att fler hoppar av skolan.
Gör om och gör rätt!

Jag litar på den personal som arbetar kring detta och istället för att vidareutbilda, så skulle man tro till den kompetens som redan finns. De kan detta, till skillnad från "experterna" som tar deras beslut.

Bild från artikeln.