måndag 22 mars 2021

Årets artist Yasin Byn.

P3.
Ingen kanal jag lyssnar på men jag vet också att det är jag som är udda med mitt konstanta P1-lyssnande.
P3 har en gala som delar ut diverse priser till artister jag oftast inte känner till.
Victor Leksell tog hem flera priser och det känns helt ok då han uppenbarligen är någon jag känner igen musiken av.
Artisten Yasin Byn vann dock priset för att vara årets artist.
För mig blir detta ett krig i huvudet för hur gärna jag än vill att sak och person ska vara åtskilt, så känns det dumt att en person som begår brott och i skrivande stund sitter häktad får ett pris.

Sak och person.
För mig något av det viktigaste som finns och självklart kan du vara en duktig musiker men en katastrof som människa. Problemet blir för mig musiken i sig.
När man rappar om brott man varit delaktig i eller vill ska hända, då är det ett sätt att vigla massorna. Nu sitter han häktad misstänkt för stämpling till kidnappning.
Han är tidigare dömd för grovt vapenbrott.
Det är alltså ingen duvunge detta.
Kan han verkligen bli en del i denna tävling?

I mina öron är musiken fruktansvärd och jag förstår inte hur man kan lyssna på det, men om man vinner priset som årets artist?
Är man då bra?
Jag vet inte.
Jag tycker det inte.

Kan man då kidnappa någon, begå grova vapenbrott och ändå godkännas in i Sveriges musikaliska elit!? Det blir en fruktansvärd dubbelmoral i min värld.
En dubbelmoral som är svår att bestämma över.
Jämför det med vad annat som helst.
Jag är väldigt säker på att om en landslagsspelare i fotboll hade begått samma brott, så hade denne försvunnit ur bild. Hade en lärare begått samma brott så hade denne inte längre haft ett yrke. Ska det då vara en skillnad för att du är musiker?
Jag vet inte, men jag tycker det är fel att han prisas.
Speciellt med tanke på att det är våra skattepengar som både delar ut priset och håller honom inlåst.