tisdag 16 december 2014

Carema?

Vårdskandaler är något som många gärna pratar länge och varmt om.
Speciellt om det skulle röra sig om ett privatvårdbolag.

MEN!
Tänk.. det händer skandaler på kommunala inrättningar också, även om medieuppbådet runt dem inte blir så stort. Denna gång gäller det Lunds kommun som missat så totalt i sin omvårdnad att en dam, förmodligen, dog av svält. Hon vägde 37 kilo när hon dog.

Med detta inlägg vill jag inte rikta någon specifik kritik mot personal, anhöriga eller hur allt har skötts. Jag förlitar mig på att de flesta alltid vill de äldres väl och gör sitt bästa.
Missar finns alltid och den mänskliga faktorn är väldigt svår att komma ifrån.

arbetartidningen.se
Att denna kvinna dog är tragiskt och speciellt då det skett på ett sätt som inneburit en hel del lidande för henne. Att inte få tillräckligt med näring och att spy upp all den mat som äts kan inte vara kul.
Jag skulle kunna kritisera olika avdelningar, personal eller chefer men väljer att rikta detta till media:
Tänker ni dra upp detta varenda gång någon äldre far illa på ett boende i framtiden?
Tänker ni jämföra det med "Kvinnan som svalt ihjäl på ett kommunalt boende i Lund"?
Gissningsvis inte..
Hade företaget hetat Carema hade ni dock jagat dem in i det sista.
De rödgröna tar också
gärna upp skandaler om det rör sig om privata företag och bara i min kommun har det tagits upp en handfull gånger av dem.

För mig spelar det ingen roll vem som driver ett företag, oavsett vad det handlar om så länge allt sköts så bra som möjligt. Skulle det sen inte fungera så ska det jämföras med liknande företag och oavsett om det är i kommunal eller privat regi ska de hängas ut på samma sätt.
Ingen ska försvaras men ingen ska hellre jagas in i det sista.
De ska behandlas lika.
För mig är det inte så svårt att se.

Jag beklagar att denna kvinna gick vidare.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/78-arig-kvinna-pa-boende-dog-vagde-37-kilo