måndag 22 december 2014

Sprututbytesprogrammet i Blekinge

Gratis sprutor till missbrukare?
Detta har varit en hjärtefråga för mig under väldigt många år och trots att det har gått tvärt emot Moderaternas linje har jag från första stund hävdat att detta är något bra. Jag blir så lycklig när jag nu inser att fler och fler börjar se nyttan av detta!

svt.se
Mitt första blogginlägg om ämnet är nästan tre år gammalt för det var då de första resultaten från försöksperioderna kom. Då visade det sig att det fanns väldigt många människoliv och mycket bra samhällsekonomiska effekter av att införa detta. Lund och Malmö genomförde det med enbart positiva resultat. De fick koll på vilka som hade problem och smittor spreds inte längre då samma sprutor inte återanvändes.

För mig är det viktiga med att vara förtroendevald dels att föra fram sitt partis politik men även att stå för vad man själv tycker. Jag är visserligen Moderat men står inte för allt de säger att jag ska göra och i just denna fråga deklarerade jag för många år sedan att om det blev en omröstning, så skulle jag rösta med socialdemokraterna som är enigt positiva i detta.

Jag ser nu med glädje hur opinionen svänger och jag hoppas att detta ska vara ett steg i rätt riktning för att sedan landstinget ska arbeta mot Portugals linje och avkriminalisera droger. Det är nämligen en annan sak inom detta ämne jag anser behandlas fel i Sverige. Många ser en avkriminalisering av droger på samma sätt som sprututbytesprogrammet, som något som främjar ett fortsatt missbruk. Jag ser det som en samhällsbesparing av människoöden och kostnader för vården. I förlängningen för oss skattebetalare.

Till skillnad från vad många tror, och gärna högljutt framför vilket visar att de inte har läst på, så är en avkriminalisering inte detsamma som att legalisera droger. Det är fortfarande inte lagligt att använda droger men istället för att påföljden ska bli fängelse och böter kan det bli omvandlat till omedelbar vård. Sköts inte den blir det fängelse och böter.
Portugal har blivit av med många problem sedan de införde detta 2001 och jag hoppas att jag om max tio år ska kunna skriva ett inlägg här om hur glad jag är över att en avkriminalisering, liksom sprututbytesprogrammet, är infört i alla Sveriges landsting.