onsdag 24 december 2014

God Jul!?

Idag tänker jag äta tills jag är proppmätt av all julmat. Utan dåligt samvete.
Jag ska se Kalle Anka bara för att det helt enkelt är så det ska vara och vi ska sitta runt granen och öppna paket tillsammans med hela familjen för att det är så det ska vara.
Allt för barnens skull!

Ska jag vara helt ärligt så hade jag dock kunnat skippa julmaten och ätit en stor sallad eller ett fat med tomater istället. Julmaten är godare mitt i sommaren, men jag äter den inte då heller.
Den är helt enkelt för mycket!
Jag äter inte köttbullar eller korv. Revben.. jo, det går ner ibland.
Sillen fungerar. Skinkan åt vi upp härom dagen och den som är här nu är inte längre varm så den är inte lika god.
Jag hade kunnat skippa all julklappshysteri även om det är den roliga delen. Hysteri vet jag dock inte om jag kallar det för jag var klar med våra redan för en månad sedan.
Jag vill inte ha en enda paket men det är så roligt att se glädjen i barnens ögon när de öppnar sina. Tystnaden lär inte återfinna sig här efter julklappsöppnandet och jag ber redan nu alla som kommer i närheten av vårt hus om ursäkt för det liv som kommer infinna sig här.
Lilleman och jag kommer spela all vaken tid för musik kan man aldrig få nog av!

Nu på förmiddagen kommer jag och en partikollega dela ut chokladkartonger från Moderaterna till många av de som arbetar under dagen och därefter blir det till att fixa maten hemma. Mitt förslag var spagetti och köttfärssås men det blev traditionsenligt julbord så att nästan alla blir nöjda.

Julen är en kristen tradition men jag skulle inte beskriva mig som kristen. Jag firar de hinduiska högtiderna lika mycket som de kristna men ser det som väldigt viktigt att hålla liv i våra svenska traditioner oavsett om jag tycker de är viktiga eller inte. I den föränderliga värld vi lever i kan det vara rätt skönt att ha något, som alltid är likadant, att luta sig tillbaka på.
Barnen måste dessutom få uppleva det jag själv gjorde för julen förknippades alltid med att umgås med familjen och även om jag vet att många dricker denna högtid, togs det på sin höjd någon snaps när jag växte upp och så är det än idag. Julen är barnens högtid och inget de ska förknippa med fulla omdömeslösa vuxna.

Så efter mycket svammel om ingenting så önskar jag er alla en riktigt GOD JUL!
(Helt oberoende av hur många kvinnor som nu råkar finnas med i Kalle Anka.)
 
Avslutar med några bevingade ord som Gert Fylking brukar läsa:
"Farmor njuter av julens atmosfär,
alla är samlade, gammal som kär.
Mor står och rör vid spisen,
far är ute och sätter på…
…kaffet i köket, julfika snart,
i stugan det pysslas i rasande fart.
Ute i kylan är drivan djup,
farfar vill gärna ta sig en…
…promenad i det vita vinterland,
utanför fönstrets rimfrostrand.
Fler gäster det kommer in i husets sal,
alla är här för de har inget…
…emot att fira sin jul,
barnen leker och haver så kul.
Morbror på de små flickorna titta,
”Det vore fint med en liten…
…bulle till kaffet som nu är serverat”,
till Kalle Anka och vänner som har musicerat.
Och Benjamin Syrsa har sjungit så sävligt,
men alla tycker det låter för…
…resten, säger mor, är julmaten klar,
och far bjuder brännvin till envar.
- ”Här finns till alla” hörs hans dova stämma,
"på landet bränner vi nämligen…
…inte upp alla sopor, vi källsorterar,
och spar pengar till det som vi konsumerar”.
Efter maten börjar morfar att mot farstun lunka,
och säger – ”Jag måste faktiskt gå ut och…
…köpa en tidning, vänta ni här”,
jag kommer tillbaka om en stund sisådär.
Och snart kommer tomten och delar ut gåver,
i soffan sitter gamla mormor och…
…nynnar på julevisor med mera,
bredvid tonårsdottern som börjat fundera.
Skall hon berätta på julaftonskvällen,
att hon faktiskt blivit på…
…ett sådant strålande julehumör,
för hon på flaska har fått en odör.
Som får varje man ner på knä och huk,
fast allt hon vill ha är ju deras…
…kärlek, men tänk nu ej mer på det.
För nu skall det sjungas om räven som smet.
Kvällen är slut, den har varit så kul,
och jag önskar er alla en riktigt god jul!"

https://www.youtube.com/watch?v=mD8ybRy6hms