tisdag 23 december 2014

En inbyggd moral om vad som egentligen är rätt.

Hyckla över tjocka eller fattiga människor?
Hyckla över vilka andra människor som helst?
Är några mer värda än andra?
Jag blir bestört när jag inser att den moral som borde vara inbyggd, speciellt hos människor som företräder oss alla genom olika politiska partier, inte är det.

Jag kan på ett sätt förstå när man hycklar om eller över politiker för på ett sätt, hur sjukt det än må vara, ingår det i den rollen. Oavsett om personen ifråga vill det eller inte. Oavsett om den personen trampat i klaveret eller inte så kommer den som vill förmodligen hitta någonting på alla.
När det helt plötsligt händer på "vanliga" människor, då är något fel.
När rollen blir den omvända och de som ska företräda folket hycklar över densamma, då är något väldigt fel. När man gör det visar det att man inte tänker sig för.
Den inbyggda moral som bör finnas, finns inte.
På ett väldigt tydligt sätt visar det vilka som har fått lära sig vad som är "rätt" och vilka som har det inbyggt.

Sedan barnsben har jag fått veta att jag kan säga till alla att de har fel. Om jag gör det på rätt sätt. Jag har fått veta att jag inte är värd något mer än någon annan och att allas liv betyder lika mycket.
Jag fick lära mig, att släpp hellre förbi blundrar, för en vacker dag sitter du själv i glashuset och då är det rätt skönt att ha den biten av ryggen fri.
Jag skulle vilja påstå att min moraliska kompass visserligen är inlärd men att den satt där så tidigt att det inte är något konstigt.
Jag skulle aldrig hyckla över människor som inte har satt sig i en position, knappt då, och jag kan inte förstå hur någon, med det väldigt lätta sätt det går att fota av saker på internet idag, vågar det.
En bild säger mer än tusen ord.

Artiklarna nedan är hämtade från en tidningen jag aldrig läser, på grund av den låga nivå som hålls, men är exempel på saker som hycklats med. Tänk att någon gnäller över att vara utan soffa till jul. Dagens ilandsproblem?
Eller de som tvingades gå några extra meter för sin all-inclusiveresa trots att de inte fått veta det innan!
Den ene var dessutom rätt överviktig och behövde nog de metrarna..
Hon kanske hade sparat till den soffan i halva sitt liv! Eller de till resan! Vem skulle då jag vara att döma dem och deras upplevelse?
Det är lätt att håna andra människor men jag undrar om de som gör det, exempelvis hade gjort det om människor på bilden var exempelvis funktionsnedsatta? Tillhörde en annan religion med tillhörande klädsel?
Gissningsvis inte. Då hade ju den hemmagjorda glorian riskerats att smutsas ner.
Men. Är det en "vanlig" alldaglig Svensson, då är det ok?
Inte för mig. För mig spelar det ingen roll vilka personerna är för jag skulle aldrig göra så mot någon.

När Juholt var i blåsväder skrev jag att media och allmänheten skulle lägga ner det drevet. Jag har gjort likadant med andra händelser för i mina ögon hänger man inte enskilda personer, oavsett vilka de är. Det kan finnas undantag men de finns aldrig hos enskilda privatpersoner.


http://www.expressen.se/gt/lovades-soffa-till-jul--har-igenstans-att-sitta/
http://www.expressen.se/kvallsposten/ingen-all-inclusive--de-fick-ata-pa-annat-hotell/