onsdag 29 juli 2015

Betydligt högre krav.

Hagamannen är nu fri trots väldigt mycket protester. Han har avtjänat sitt straff och är en fri man trots att han räknas till dem som kan bli en återfallsförbrytare. Anledningen till att han släppts är att han varit väldigt duktig på anstalten. Han har gjort vad han har blivit tillsagd och betett sig väl vilket nu har resulterat i att han blir en fri man trots att han bara har avtjänat två tredjedelar av sitt straff.
Vad han är dömd för spelade ingen roll.

Jag blir så fruktansvärt trött!
Det är inte ofta jag håller med socialdemokraterna men det är helt rätt att det borde vara högre krav på de som blir villkorligt frigivna. Jag skulle dessutom vilja att denna tid togs bort helt och hållet. Blir någon dömd till tre års fängelse så ska de sitta där i tre år. Inte två år minus häktningstiden vilket är fallet i Sverige idag. Inget annat i samhället fungerar på detta sätt.
Bara tänk tanken om jag skulle gå in till banken och säga till dem att den där skulden jag har på ett hus, skulden som jag betalt av på så duktigt, nu vill jag bara betala två tredjedelar av den. Eller när jag står på ICA och ska betala maten: Du, jag skötte mig bra här i affären så jag vill bara betala lite av det jag köpt. Samhället fungerar inte så.

För det första önskar jag att hela det svenska straffsystemet bör ses över och en nolla efter alla grövre brott bör inte vara något problem. Jag har full förståelse för ungdomssynder och missar men sådana kan hända en gång sedan ska även de låsas in. Som det ser ut i dagsläget känns det som om det enda som kan ge ett långt straff är att du fifflar med statens pengar. Möjligtvis om du smugglar knark också. Sparka ihjäl någon så är det synd om dig men allra bäst: åk till Syrien och mörda lite barn, våldta lite kvinnor och ångra dig sedan så slipper du straff och får hjälp till ett arbete istället.
Vilken värld lever vi i?

Hagamannen terroriserade sin ort under år men är nu en fri man. Han har sonat sitt brott och släpps tidigare för att han har skött sig i fängelset. Grattis!
Stackars Umeåbor. Vi lever i ett samhälle som skyddar förövarna.
Jag är helt emot dödsstraffet då min tro är att det bara blir en tidigare start på nästa liv så jag vill se långa straff. Mördar, våldtar eller misshandlar du någon så ska du låsas in och det länge. Skulle personen utöver det, under tiden som brottet begåtts, söka asyl i Sverige eller ännu inte vara svensk medborgare, så låt dem vända åter så fort straffet är avklarat. Helst skulle de avtjäna det i sitt hemland. Har man fått ett chans till ett nytt liv och väljer att förstöra någon annans liv så har den chansen helt klart förbrukats. Minns jag rätt måste en person, för att dömas till utvisning, dömas för ett brott som ger mer än två års fängelse. Efter det får inte personen vara från ett land där risken finns att denne blir mördad och därför får de allra flesta stanna kvar här vilket är absurt.

Jag anser att hela det svenska rättssystemet ska göras om och det ordentligt. Det kan omöjligt vara ok att du kan sitta inne i fem år för bokföringsbrott när du kan komma undan med två år om du bara misshandlat någon så den blivit allvarligt skadad eller dött.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/stall-hogre-krav-pa-villkorlig-frigivning
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/darfor-kan-lagen-inte-stoppa-honom
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/hagamannen-far-pengar-till-korkort