torsdag 15 augusti 2019

Beroende på straffet?

Mörda någon - ha fotboja!
Enligt mig något som inte är lämpligt.
Lura staten på pengar - bär fotboja.. det känns bättre.
svt.se

Fler bör gå med fotboja och det kan jag hålla med om beroende på vad brottet är.
Är det något som har skadat någon eller där människor faktiskt är rädda för dig så anser jag inte att fördelarna vägs upp av nackdelarna.
Ett straff måste ju vara ett straff.

Killen i artikeln var dömd till fem månader och kunde avtjäna dem i hemmet varpå han kunde vara med sin familj och gå till sitt arbete. För mig är det ok.
Fotbojan är en begränsning och bör vara ok för de brott som i allmän mening inte är så farliga.
Har du våldtagit, misshandlat eller mördat någon bör det dock inte vara bra för någon.
Speciellt inte för den som har begått brottet.

Jag tror på att straff ska vara till för rehabilitering.
Tanken måste vara att den som kommer ut ska vara en bra människa igen.
Jag anser dock att vi ska se över de regler vi har.
Med tanke på åldern och systemet många gäng idag verkar ha, där man skickar fram de som inte är straffmyndiga, så bör man se över hur man kan förändra.
Mördar du någon när du är femton, sexton eller sjutton, så kanske du inte ska få ett fullt straff men ändå något som helt klart känns.
Gör du om ett brott ska du inte kunna få rabatt utan det bör bli betydligt hårdare.
Du lärde dig ju då ingenting av det du skulle.

Samtidigt ska man se över detta med fotboja.
Fängelserna ska vara för dem som är farliga för allmänheten och enligt mig finns det stora skillnader i brottet även om straffen kan vara hårda.
Straffen för narkotikarelaterade saker är väldigt hög jämfört med brott som skadar någon.
Droger är klart skadligt men där har ändå köparen en chans, till skillnad från när någon sätter en kniv i dem eller skjuter.

Gå ut till allmänheten och se vilka straffvärden de vill se.
Uppenbarligen har hela den politiska apparaten blivit för stor när allmänhetens uppfattning inte är densamma som politikens.
Tänk om och gör rätt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/johan-bytte-fangelse-mot-fotboja-kan-vara-med-min-familj