onsdag 7 augusti 2019

Civilkurage..

Offer.
Ett offer är för mig den som råkat ut för ett brott.
Rent krasst kunde det varit Rikspolisstyrelsen som känner sig kränkt för att människor kör för fort men de tar då ut böter.
svt.se

I Sverige har vi många offer.
Utöver det lever vi i en tid där människor av någon anledning är så lättkränkta att en man som arbetar inom sjukvården knappt kan befinna sig ensam i samma rum som en kvinna utan att risken finns att det blir en anmälan.
Hon kanske kände sig kränkt.
För mig går det till överdrift.

Rättegången mot ASAP Rocky har visserligen visat att man ska passa sig väldigt noga om man försvarar sig mot någon förövare men jag efterlyser civilkurage.
I en överkänslig värld så manar jag till just det.
Civilkurage.
Om en person, man eller kvinna, nu tar dig på låret.
Varför säger man då inte bara ifrån?
"Sluta!"
"Jag vill inte!"
Hur svårt kan det vara?

Jag är kvinna.
173 cm lång och 61 kilo tung.
Ingen jättemänniska men jag har försvarat mig när det har behövts.
Jag arbetade många år i en affär och där var ständigt en äldre man som tog oss som arbetade där på brösten, magen, midjan, baken. Varje dag.
De flesta backade undan och tankar från många var att det inte var så farligt, att det kanske var hans höjdpunkt den dagen eller att han inte menade det.
Han gjorde det en gång på mig och jag sa till honom att rör mig en enda gång till så smäller det.
Nästa gång han rörde mig så smällde det.
Därefter fick jag vara ifred.
I dagsläget hade jag förmodligen blivit dömd för misshandel men jag kallar det än idag för civilkurage.

Att som musiker vara ute på helger med sena tider när människor börjar bli på örat genererar många kommentarer och mer än en gång händer som inte är där de ska vara.
En stråke kan göra rätt ont om man sätter fart på den.
Jag anser nämligen inte att jag är ett offer och jag tänker inte bli ett för att andra anser att jag borde vara det.

Centerpartiet har gjort allt de kan menar de.
Erlandsson anklagas av olika kvinnor för att ha varit närgången och han ska ha tagit en av dem på låret. Han har alltså lagt sin hand på hennes lår.
Vad är det för fel på att bara flytta på handen?
Säga ifrån att "jag vill inte".
"Jag tycker att det är jobbigt om du har handen där".
Ok. Alla kanske inte vågar säga emot men med tanke på det yrke mannen i fråga har så lär inte kvinnorna ha varit vilka som helst.
De har tagit sig en bit i livet.
Varför då inte bara säga ifrån!?

Erlandsson säger själv att han inte gjort något.
Fyra kvinnor säger att han har gjort det.
Jag har ingen aning.
Jag lär inte bli hängd längre och det hade aldrig blivit några rubriker om att jag "försvarade" en centerpolitiker. Kvinnorna själv har anmält vilket jag anser är bra för nu får rätten reda ut det.
Jag tycker dock att rätten i Sverige kanske har lite grövre saker att reda ut.
Våldsbrott, våldtäkter, skjutningar, mord.
Saker som kanske inte kan avhjälpas med civilkurage.

I min framtid så vågar alla de som säger att de är feminister, tror på kvinnan och könen, också stå upp för att man vågar säga ifrån. Gör dig inte till ett offer!
Agera istället.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eskil-erlandssson-atalas-for-sexofredande
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/efter-atalet-mot-eskil-erlandsson-falupolitikern-camilla-sparring-c-jag-ar-en-av-malsagarna
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/c-kvinnorna-vi-har-gjort-vad-vi-har-kunnat