måndag 5 augusti 2019

Mitt stöd för Lynn.

Sverige är ett land i paradox.
Afghanen som blivit plockad med heroin fyra gånger, snatteri och sedan gav sig på ASAP Rocky får stanna i Sverige. Han är nitton år, säger han, jobbar inte, talar inte tillräckligt bra svenska för att inte klara sig utan tolk och har varit en oerhörd kostnad för svenska skattebetalare sedan han kom till Sverige. Han tar dessutom några av pengarna och åker på semester till Iran.
HAN får stanna.
svt.se

Lynn är 27 år.
Hon talar enligt mig väldigt bra svenska för att ha varit i vårt land i fem år.
Hon arbetar och bor med familjemedlemmar.
Hennes lillebror fick stanna för risken var att han skulle bli tvingad till militärtjänstgöring och detsamma gällde pappan. Lynn räknas inte dit.
HON ska skickas hem.

Vi har alltså två helt olika människor.
Olika kön.
Olika ålder.
Olika länder.

Jag bryr mig inte ett endaste dugg om vilket land någon kommer ifrån eller vilken religion de har. Det är nämligen helt meningslöst för mig då alla är lika mycket värda.
Jag anser dock att slit ska löna sig.
Det ska finnas krav för att få stanna i Sverige och en grundläggande orsak för att bli utskickad bör vara att man inte följer det system vi har.
Att man har blivit tagen och dömd för något.

Lynn har gjort allting rätt.
Afghanen har gjort allting fel.
Han får stanna men hon ska ut.

Lynn är dessutom så seriös så att hon följt beslutet och bokat biljett till Libanon, som vägrar att ta emot henne trots att mamman befinner sig där med en syster.
Nu ska hon utvisas igen men kommer ingenstans.
Hon har förpassats till limbo och säger att tills polisen skickar ut henne så fortsätter hon att arbeta.

Migrationsverket.
Varför ska den som sköter sig skickas ut när den som inte har gjort ett enda rätt får stanna?
Lynn lever inte på skattebetalarna.
Hon har anpassat sig till vårt system.
Men hon, hon ska ut.

Jag förstår ingenting.
En känga till Migrationsverket och ett stort hjärta till Lynn.
Jag hoppas du får stanna för personer som du är föredömen som borde få vara kvar.
Du gör det som förväntas av alla andra.
Du tog seden dit du kom.

Jag håller tummarna för att du får stanna i Sverige och jag håller dem lika hårt för att afghanen i ASAP Rockys fall ska utvisas.
Sverige behöver inte fler människor som inte sköter sig.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-statslosa-fran-palestina-hamnar-i-ett-limbo
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lynn-ska-utvisas-men-det-gar-inte