lördag 10 augusti 2019

Faktiskt bra..

Ett nationellt biljettsystem som ska fungera över hela Sverige.
Faktiskt ett riktigt bra förslag från den rödgröna röran.

Jag har varit helt emot alla former av överenskommelser som utesluter något parti.
Om det självmant då inte vill vara med.
Både december och januari-överenskommelsen är övergrepp på demokratin och Sveriges bästa enligt mig. Uppenbarligen har det dock kommit något gott ur det för ett nationellt system är enligt mig väldigt bra.
svt.se

Jag bor i Sölvesborg.
Väldigt nära till Skåne och en osynlig gräns ställer till det en hel del.
Att kunna köpa ett kort som gäller nationellt hade varit helt fantastiskt bra även om det hade blivit dyrt. Det är till och med så att jag hade kunnat tänka mig att överväga ett sådant.

Priset ska de tydligen inte komma överens om men det kan ju komma senare.
Stockholmarna vill säkert inte ha landetpriserna..
Tiderna vill de absolut inte ha iallafall.

För mig för det även in tankarna på saker som är uppenbart på många andra ställen i världen.
Vi ska tänka på miljön, kollektivt åkande och när något inte fungerar så höjs skatten och vi får betala. Vi har vägar i Sverige som sommartid används väldigt mycket av människor som valt att turista just här. Varför i hela världen ska då jag betala skatt som ska gå till vägarna, för att sedan betala ännu mer skatt till vägarna för att någon annan har slitit på dem?

Att bila runt i Europa ger en hel del och just betalvägar är det bästa som finns.
För en relativt liten peng kör du på fantastiskt bra vägar med lite trafik.
Stundvis kan det vara mycket men för det mesta så är det lugnt.

Tänk E4, E6, E22.
Livsnerverna in i Sverige.
Varför inte sätta upp någon form av betalstation som gör att de turister som kör här faktiskt betalar för det också. Just turismen är den lilla delen för det är garanterat främst lastbilstrafik från andra länder som kör där med. I slutänden skulle det säkert drabba konsumenten det också men på ett annat sätt.
Svenskregistrerade fordon betalar vägskatt, skatt på det mesta, och skulle därför slippa undan, alternativt att man i slutänden tar bort dessa skatter och istället låter dem som verkligen använder vägarna betala för dem.

Det finns enligt mig många fel som ska rättas till men att regeringen nu påbörjar tänket med ett nationellt kort för att kunna utnyttja all form av kollektivtrafik, det tycker jag är bra.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-nationella-biljettsystemet-for-kollektivtrafiken-ska-utredas