tisdag 20 augusti 2019

Skolfotons vara eller inte vara.

Ett fint kort på ditt barn.
På ditt barns klass.
Ett minne för livet för många.
Nu kan det vara slut.
svt.se

För mig handlar detta om att Sverige är ett paragrafryttarland.
Varje liten regel, varenda liten mening ska granskas in absurdum och sedan ska man alltid välja ut det värsta scenariot.
Ok.
Föräldrar måste skriva under och godkänna en bild i värsta fall.
För mig är synsättet på reglerna löjligt.

Jag har varenda skolkatalog sparad sedan jag gick i skolan och kan fortfarande titta i dem ibland.
I mitt yrke som lärare är skolkatalogen oersättlig för att lära sig elevers namn eller för att hjälpa vikarier som ska in i en ny klass.
Skolfoto är viktigt ur många aspekter.

På grund av GDPR så finns det nu de som anser att vi helt ska sluta att fota barnen i skolan.
Det är en bild som ska tryckas i en katalog.
Jo, du måste såklart köpa katalogen och den är inte jättebillig men samtidigt är det inte så farligt i det stora hela. Katalogen varar länge och är ett trevligt minne om man vill.
GDPR handlar för mig om att man inte får sprida saker som man vill och jag har full respekt för det men anser att det går för långt när det inte ens går att ta en bild på några barn.
De är påklädda, sitter tillsammans och visar vilken samhörighet de har i klassen.
För nya elever är det guld värt att kunna se vad lärarna heter och att jobba på en stor skola hjälper många, både lärare och elever.
Det kunde varit intressant att se hur de ska göra i framtiden.

När det händer något på byn, när ett barn eller en vuxen blir utsatt så kan katalogen vara en oerhörd hjälp för polisen i värsta fall. När det har hänt något på skolgården så används katalogen för att barn som inte känner alla andra ska kunna visa vem det var som bråkade eller vem som gjorde vem.
Ska man gissa i framtiden?

Visst. Du ska inte ha elevers namn i datorn då den kan hackas.
Hur har de tänkt att någon ska hacka en konkret skolkatalog?
Jag anser att det är mer glädje än bekymmer med skolkatalogerna och hoppas verkligen att man fortsätter med dem.
Det gäller att se det bra i saker och inte bara läsa lagar som djävulen läser bibeln.
Skolkatalogerna kan generera mycket gott.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-staller-sig-de-skanska-kommunerna-till-skolfotografering
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/flera-kommuner-slutar-med-skolfotografering-en-tungt-slag-mot-skolfotograferna