söndag 18 augusti 2019

För en bättre skola.

Alla har gått i skolan och kan därför ha en åsikt.
Alla vet nämligen vad som var bäst, sämst och vad som kanske då ansågs bra men som nu kan ifrågasättas. Jag vet vad jag tyckte om min skolgång.
Jag älskade skolan och gör fortfarande.
På precis alla sätt.
Lägg till bildtext

Jag anser dock att skolan bör förändras.
Jag tycker att mycket fungerar men inte tillräckligt bra.
En av de saker som jag anser bör förändras är detta med treterminssystem.
För mig är det en självklarhet att vi ska använda det som enligt forskning är det mest effektiva sättet för eleverna. Tre terminer istället för två används av stora delar av västvärlden och jag anser att vi bör följa den vägen.

I november 2018 skrev jag om detta första gången och enligt mig är det inte det enda vi bör ändra i svensk skola. Jag skulle kunna gjort en lång lista men grunden är eleven.
Vad är bäst för varje enskild elev?
Ja, det är ibland rätt påfrestande att alla inte är stöpta i exakt samma spår, följer samma raka linje och gör exakt som man säger, men samtidigt måste man förstå att så fungerar det.

Alla ska inte vara i ett klassrum för alla passar inte där.
Alla ska inte läsa och forska för alla passar inte där!
Vissa ska bara vara i klassrummet..
Vi är alla olika och de flesta pratar om barnets bästa, men sedan ska ändå alla tvingas in i samma skolform. Jag vill se en stor förändring.

Nummer ett är att förändra hela grunden.
Självklart är det bra att du kan SO, NO och visst är idrott bra.
Att alla måste göra de ämnen som faktiskt inte behöver spela någon roll för framtiden är dock absurt enligt mig. Från högstadiet borde valet finnas, självklart tillsammans med föräldrar och skolledning, att skippa de ämnen som inte eleven egentligen behöver.
Systemet vi har bygger på att alla ska läsa vidare.
Jag skulle kunna räkna upp en handfull barn på rak arm som aldrig kommer läsa men som kommer arbeta i hela sina liv. Anledningen?
De fungerar i arbetslivet men inte i skolan.
Varför ska de då tvingas göra allt i skolan?

Tänk om du från sjuan skulle få möjligheten att ta bort de "onödiga" ämnena.
Lår eleven praktisera desto mer och läs bara svenska, matte och kanske engelska.
Det andra förstår de flesta efter hand ändå.
Till slut.
De som inte förstår det behöver inte tänka på det.
Istället har vi ett system som gör att du ska ta dig igenom, ofta dagis sen, förskoleklass, lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet. Därefter förväntas det att du ska läsa lite till.
Till vilken nytta när du vill meka med bilar?
Klippa hår?
Bli frisör?'
Arbeten som i många fall sitter i fingrarna och inte i högskolepoäng.

Vill vi ha en skola för barnets bästa, så måste vi se över hela systemet.
Vi måste anpassa till barnets bästa och då är det absurt att tvinga dem att läsa ämnen som för dem inte ger någonting. Hur många av er minns era historielektioner?
Hur många kan förklara fotosyntesen?
Och när du har googlat klart, vad var meningen om du inte arbetar med det?

Tänk om och gör rätt.
Jag tror på treterminssystemet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/start-for-tre-terminers-skola-i-goteborg
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-fungerar-systemet-med-tre-terminer
http://emiliepilthammar.blogspot.com/2018/11/absolut-helt-ok.html