torsdag 22 augusti 2019

Och han tog sats och hoppade!

Hanif Bali.
Mannen som säger vad han tycker och han ska högaktas för det.
Än en gång visar däremot moderaterna att takhöjden är ett allvarligt problem.
Speciellt om man kritiserar kultfigurer inom partiet.
Hanif kritiserade Carl Bildt och där gick gränsen för vad partiledningen kunde tåla.
Yttrandefriheten är en skör linje.

Riksdagsgruppen och den moderata Stockholmsgruppen anser att rätt beslut nu tas och Hanif blir av med de sista platserna han hade kvar. De andra tog de för honom redan 2018.
Riksdagsplatsen kan de inte ta ifrån honom.
Varför gör de detta?
dn.se

Han trampar människor på tårna.
Han säger vad han tycker - vilket inte är samma som partiledningen.
Han kritiserade Bildt.

Till saken hör att jag gillar Carl Bildt och ännu mer hans fru Anna Maria.
Otroligt trevlig kvinna med huvudet på skaft.
Det i sin tur visade ledningen verkligen prov på.
Hon var så duktig och drog så mycket röster att hon plockades bort från Eu-listan.
Varför behålla någon som är bra?

Carl Bildt var anledningen till att jag blev moderat en gång i tiden.
Det betyder dock inte att jag håller med om allt han har gjort men för mig är det inget problem.
Jag är nämligen uppfostrad med att jag kan säga emot kungen om jag vill.
Bara jag gör det på rätt sätt.

Att kritisera Bildt blev droppen denna gången.
Moderaterna har nu inte mer de kan ta från Hanif och på radion pratar de om att detta nog är hans sista chans. Jag häpnas åter igen.
Hanif.
Mannen som faktiskt gör människor intresserade av politik istället för tvärtom.
Han ska bort för att han, i ett parti som ska värna om individen, inte har en åsikt som passar etablissemanget. Åsiktskorridoren är smal och jag känner igen mig i den sits han har.
Obekväm.
Fruktansvärt obekväm och både kollegor och motståndare jagar anledningar för att få bort honom.
Självklart, för han är ju ett hot mot alla andra.
Han är ju rak och rättfram.
Hade han istället fifflat lite lagom med flygpoängen, skatten eller något annat så hade han tagit sig längre. Nu tycker han något och att tycka fel är betydligt värre än att fiffla med något.

Så jag tänker som såhär:
I riksdagen sitter det 70 moderater.
Du som nu läser detta.
Tänk efter.
Hur många av dem kan du namnge?
Jo, Kristersson förmodligen men det handlar mer om det faktum att han är partiledare och inte för att han precis har åstadkommit något. Billström kanske.
Är det någon som sätter moderaterna i blickfånget så är det Hanif.
Men han gör det på fel sätt..

Billström säger att politik är en förtroendebransch och ett lagspel.
Efter tjugo år i partiet så kan jag säga att min syn på det hela ser ut såhär:
Moderaterna är ett parti som tror på förtroende och lagspel om du gör som ledningen i Stockholm säger. Annars plockas du ut ur laget.
Vilket förtroende kan man ha för sjuttio personer som nickar och hoppar på kommando?

Sjuttio personer.
Med en lön på 66 900 kronor i månaden kostar detta gäng skattebetalarna 56,2 miljoner kronor om året, bara i lön, men den ende som hörs är just Hanif.
Det är en hög kostnad för människor som sitter, hoppar, tycker, ligger och andas på kommando.

Hela Sverige skrek efter Reinfeldts hjärtan-tal.
Kristersson och gänget höll med honom men har nu vänt.
De sitter alla skyddade då de går i den takt som förväntas.
Gör det som förväntas.
Människor och partimedlemmar som kritiserar, ifrågasätter eller undrar plockas så fort som möjligt och detta kommer i förlängningen, enligt mig, oavkortat leda till att partiet kommer gå under och den dag siffrorna har dalat ska jag säga "vad var det jag sa".
Moderaterna borde helt enkelt hylla individen istället för att strikt vara livrädda för vad media eller andra tycker.
Hanifs åsikt måste vara hans.
Oavsett vem han kritiserar för jag tror inte på heliga kor.
Jag tror på verklig yttrandefrihet och inte densamma med en kniv under strupen.

Sju år efter att jag nästan blev utesluten för att jag ansåg att böneutrop skulle stoppas i Sverige, ändrade moderaterna som parti sig. Sju år.
Stockholmsgänget ligger lite efter så deras åsikt spelar mig ingen roll.
Stå på dig Hanif!
Världen behöver människor som dig och svensk politik hade kraschat om det bara var en skock får som stod och bräkte i kör alltid.

Såvida inget annat kommer emellan:
Om du vill höra min härliga dialekt säga detta, och förmodligen kommentera ett dåligt skämt för det lär de inte släppa, så kommer jag att delta i SVT Opinion Live klockan 22 på ettan i kväll.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hanif-bali-ber-carl-bildt-om-ursakt-har-brustit
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hanif-bali-kritiseras-av-ulf-kristersson-efter-kangan-mot-carl-bildt
https://www.svt.se/nyheter/marmorstein-hanif-bali-ar-besvarlig-for-moderaterna