Alltid omdebatterat och många gånger ett bekymmer.
Elever går och spelar instrument på skoltid.
Jag vet att man försöker lägga det så mycket det går på raster men det går inte alltid.
Om nu skolinspektionen får som den vill, så är den totala uppdelningen för landet och staden stor.
De som bor i staden kan nämligen ta sig till kulturskolan.
Det kan inte de på landet.
Varför envisas man med att göra skillnad?
Jag förstår att man måste göra skillnad men enligt mig så ska man inte se det som en enskild sak där en elev bara spelar musik. Det ger nämligen så mycket mer.
Musik är till stora delar matte.
Det kanske finns de som har svårt att förstå det men så är det.
Att läsa noter är matte.
Att memorera saker är bra.
Bara i förra veckan hänvisade jag till Skogstads forskning där han tog kungalängden som ett exempel. Det finns de som anser att man inte ska rabbla kungalängder, för de ser bara själva kungalängden. De förstår inte att själva rabblandet hjälper elever att komma ihåg.
Minnet tränas och det ger effekter i andra områden.
Därför lägger nu skolverket till detta med kunskap igen.
Man har insett att det är rätt viktigt att ha faktakunskap för tänk.
Man har eftersträvat att elever ska vara källkritiska och utforskande i saker.
Hur ska man kunna vara kritisk till saker man inte kan?
Jag kan inte läsa en text om biodling och kommentera om den är rätt eller fel om jag inte först har lärt mig vad man kan lära om just biodling.
Fakta är viktigt.
Att plocka bort möjligheten för barn på landet att få musicera är därför enligt mig helt fel.
Skolinspektionen ser bara de där tjugo minuterna av musicerande och jag vet att många lärare anser att det är störande att eleverna försvinner den stunden men de vet samtidigt att de ska ta igen det.
Eleverna vet att de missar den stunden och åläggs att sköta uppgifterna ändå.
Jag har alltid sett det som positivt.
Självklart ska de spela!
Många jämför då med idrotten.
Det är ingen som får gå undan och spela fotboll på lektionstid.
Nej, det behövs ju inte.
Skolgårdar har ofta fotbollsplaner, basketplaner, innebandy, lekplatser... Det finns ofta mycket men samtidigt fattas det lika ofta en musiksal.
På äldre nivåer kan man välja att få spela fotboll eller någon annan sport under lektionstid och då kallas det för en lektion.
Tjugo minuter i veckan.
Den tiden är det som gäller.
Hur i hela världen kan det vara ett så stort bekymmer!?
Jag har själv musicerat i hela mitt liv och vet att det var en av sakerna som fick mig till skolan.
Fram för kultur på skolorna även på landsbygden.
Låt musikskolans plats få finnas kvar!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/musiklektioner-pa-skoltid-kan-tas-bort-drabbar-elever-utanfor-centrum
Elever går och spelar instrument på skoltid.
Jag vet att man försöker lägga det så mycket det går på raster men det går inte alltid.
Om nu skolinspektionen får som den vill, så är den totala uppdelningen för landet och staden stor.
De som bor i staden kan nämligen ta sig till kulturskolan.
Det kan inte de på landet.
Varför envisas man med att göra skillnad?
svt.se |
Jag förstår att man måste göra skillnad men enligt mig så ska man inte se det som en enskild sak där en elev bara spelar musik. Det ger nämligen så mycket mer.
Musik är till stora delar matte.
Det kanske finns de som har svårt att förstå det men så är det.
Att läsa noter är matte.
Att memorera saker är bra.
Bara i förra veckan hänvisade jag till Skogstads forskning där han tog kungalängden som ett exempel. Det finns de som anser att man inte ska rabbla kungalängder, för de ser bara själva kungalängden. De förstår inte att själva rabblandet hjälper elever att komma ihåg.
Minnet tränas och det ger effekter i andra områden.
Därför lägger nu skolverket till detta med kunskap igen.
Man har insett att det är rätt viktigt att ha faktakunskap för tänk.
Man har eftersträvat att elever ska vara källkritiska och utforskande i saker.
Hur ska man kunna vara kritisk till saker man inte kan?
Jag kan inte läsa en text om biodling och kommentera om den är rätt eller fel om jag inte först har lärt mig vad man kan lära om just biodling.
Fakta är viktigt.
Att plocka bort möjligheten för barn på landet att få musicera är därför enligt mig helt fel.
Skolinspektionen ser bara de där tjugo minuterna av musicerande och jag vet att många lärare anser att det är störande att eleverna försvinner den stunden men de vet samtidigt att de ska ta igen det.
Eleverna vet att de missar den stunden och åläggs att sköta uppgifterna ändå.
Jag har alltid sett det som positivt.
Självklart ska de spela!
Många jämför då med idrotten.
Det är ingen som får gå undan och spela fotboll på lektionstid.
Nej, det behövs ju inte.
Skolgårdar har ofta fotbollsplaner, basketplaner, innebandy, lekplatser... Det finns ofta mycket men samtidigt fattas det lika ofta en musiksal.
På äldre nivåer kan man välja att få spela fotboll eller någon annan sport under lektionstid och då kallas det för en lektion.
Tjugo minuter i veckan.
Den tiden är det som gäller.
Hur i hela världen kan det vara ett så stort bekymmer!?
Jag har själv musicerat i hela mitt liv och vet att det var en av sakerna som fick mig till skolan.
Fram för kultur på skolorna även på landsbygden.
Låt musikskolans plats få finnas kvar!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/musiklektioner-pa-skoltid-kan-tas-bort-drabbar-elever-utanfor-centrum