lördag 19 oktober 2019

Arbeta tills du dör..

Pensionsåldern höjs för alla utom dem i riksdagen.
De har ett annat system.
Det lägger jag åt sidan och tänker nu istället på den allmänna pensionsåldern som höjs med ett år för oss "vanliga". Enligt mig spelar det året ingen roll för jag har förutsatt att jag ska arbeta tills jag stupar. Jag har nämligen stört mig mer på den övre åldern för pensionen än den lägre.
Om jag vill jobba, varför skulle jag inte få det?
svt.se

För mig är det inget bekymmer att arbeta.
Även om mitt arbete innebär rätt hög ljudvolym och mycket skrivande så finns det enligt mig, efter att ha arbetat inom det absolut mesta, väldigt lite att klaga på.
Det är bra arbetstider då det är dagtid.
Helgerna är man fri och loven är nästan alltid lediga.
Det finns få saker som gör att man inte kan arbeta längre.

Jag är dock skeptiskt till en generell gräns för alla arbeten och anser att det bör vara mer flexibelt.
Den som arbetar med tunga lyft, skift och obekväma tider bör ha en lägre ålder.
Vissa inom vården borde inte heller arbeta längre.
Jämför man det då med riksdagen, där man fortsatt kan gå i pension tidigare så ifrågasätter jag starkt hur man tänker.
Avtal som avtal tänker jag.
Självfallet är det så att man som riksdagsledamot kan åka ur vid varje val men enligt mig så borde systemet vara som förr.
En riksdagsplats innebar då att man var tvungen att ha ett vanligt arbete jämte.
För mig borde det vara en självklarhet.
Är du minister eller partiledare så förstår jag att det inte går men det är över 300 personer som sitter av ett riksdagsarvode. Hur många kan just du nämna?
Hur många av dem gör sig förtjänta av lönen?
Speciellt om man jämför det med att den som arbetar inom vården nu kommer få arbeta ett år längre..

Den stora frågan borde egentligen bli varför vi ska arbeta längre.
Jag har inget emot det.. men kan det vara så att vi har fått fler människor som behöver bidrag?
Sverige höjer sin pensionsåldern men i Grekland slutar man arbeta vid ungefär 60 års ålder. (På pappret har Grekland fortfarande 65 år. Medelåldern för att gå i pension är idag 62 år men fram tills 2008 så var det de som gick i pension redan vid 40 års ålder. Kraschen tuffade till kraven. Jag skrev från början 55 men höjer till ungefär 60 så alla kan känna sig nöjda.)

Det sägs att alla människor är lika mycket värda.
Jag tycker att tänket och systemet som nu är taget visar motsatsen.

För mig borde pensionsåldern bedömas av vilket arbete du har och den övre gränsen borde tas bort.
Vill någon arbeta så låt dem.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forslag-om-hojd-pensionsalder-nasta-ar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pensionsexperten-om-hojningen-ett-led-i-ett-langre-arbetsliv