lördag 26 oktober 2019

Beklagligt.

Mitt "bekymmer" är att jag inte kan köpas och alltid står upp för vad jag tycker.
Jag tycker att det är beklagligt att Sölvesborgs kulturchef Sofia Lenninger inte längre ska vara kvar i kommunen. Sofia har under flera års tid varit en oerhört stark kraft för att förbättra väldigt mycket i kommunen och då jag är en aktiv person inom mycket av den kultur som finns i Sölvesborg, har jag flera gånger varit i kontakt med henne.
Arbetet hon har lagt på Tingshuset kan bara den som kommer dit och förstår historien förstå.
All tid och jobb hon har lagt på musiken, som är det jag främjar.
När hennes kunskap om kommunen försvinner förändras med all sannolikhet mycket.
Jag har stött på Sofia i många sammanhang och har alltid varit imponerad av henne och det hon kan.
Det kan iofs ha att göra med mitt oerhört stora intresse för gammal kultur, historia och just olika sorters konst. Jag vet dock att mina intressen räknas som "vänster".
För mig spelar det ingen roll.
Jag anser nämligen att man kan ha olika tankar men ändå samarbeta om man bara vill.
Vuxna människor måste kunna kommunicera.

svt.se

För mig är det just det som är akilleshälen på många håll.
Vuxna människor och framförallt media för en agenda som är allt annat än frisk.
Man skriker, hatar och hotar i sociala medier istället för att öppna munnen och ställa frågor när man träffas. Media för sedan fram sitt sätt att se på saker.
SVT visar oerhört tydligt hur deras tänk går.
Hur menar jag då?

Jo, jag länkar alltid det jag skriver om och det kommer alltid sist i inlägget.
Sofia Lenninger avgår.
De har frågat bästa Mona men var är ledande politikers åsikter i händelsen?
SVT har valt att intervjua samtliga från oppositionen.
Både centern, vänstern, socialdemokraterna och liberalerna har fått uttala sig.
Utöver det har man frågat en före detta chef, vars familj tillhör vänstern, samt ordföranden i konstföreningen som är socialdemokrat.
Är det inte SVTs roll att vara opartiska?
De ska åtminstone se ut som om de är det.

Sofia hänvisar till att det exempelvis stått i media att kommunen köpt in utmanande samtidskonst, vilket kommunen inte har. Detta är medias påhitt varpå jag anser att de bör ta på sig att deras opartiska hantering av sanningen bidragit till hur samhället har blivit.
Rapporteringen kring flaggor, inköp av böcker och konst har blivit absurd och är många gånger inte sann.

Jag älskar att titta på serier och just nu är det sista säsongen av Homeland som rullar.
Tyvärr ser jag stora likheter med svensk media och den fiction som återfinns i serien.
Det handlar om att media styr opinionen i den riktning de anser vara rätt och tillsammans med trollkonton skapar de debatter och krig som ser gigantiska ut när de i verkligheten inte är det.
Media har blivit både rätt och bödel vilket är absurt i ett samhälle som ska styras av demokratin och den opartiska medieformen.

Så du gillar inte vad som händer i Sölvesborg?
Nej, det har du din fulla rätt att tycka och för mig är det inget bekymmer att man tycker och tänker olika. Jag skulle dock aldrig hota eller hata någon för det.
Jag skulle inte sluta hälsa på någon för att de "tänker fel" enligt mig.
Jag tror nämligen på varje människas enskilda rätt och att någon har fel, det kan man säga till alla OM man bara gör det på rätt sätt.
Bete er.

Jag beklagar din avgång Sofia och jag tycker inte att det skulle blivit så för jag känner till mycket av allt det bra du har gjort för kommunen. Jag önskar dig lycka till och hoppas på att du hittar din plats någonstans där man ser din storhet.

https://www.unt.se/kultur-noje/solvesborgs-kulturchef-vill-inte-ha-mig-5435932.aspx
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/oppositionen-hon-har-rag-i-ryggen-och-vagar-sta-emot
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/bibliotekschef-i-solvesborg-sager-upp-sig
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/reaktioner-pa-sofia-lenningers-avgang