tisdag 8 oktober 2019

Förvånande reaktioner..

Jag tillhör en av dem som kritiserar det mesta.
Andras största bekymmer är nog att jag i min lilla värld inbillar mig att jag både har fog för det jag kritiserar och dessutom inte backar.
Antiken.
Vilket liv det blir när skolverket diskuterar att ta bort det från gymnasieundervisningen.
En rak fråga till vem som helst:
Nämn fem saker om antiken.
Någon?
svt.se

Visst. Troja har de flesta hört talas om.
Trojansk häst. Alexander den store, Rom samt Romulus och Remus men sedan då?
Jag är en historienörd och tycker inte att man ska ta bort historia men jag förstår tanken.
Jag anser dock inte att det är just den delen av utbildningen man ska gå igenom.

För att nu trampa på väldigt många tår så ska jag ställa hela gymnasiet på ände.
Är det verkligen meningsfullt att gå där?
Jag läste fyra år på en treårig linje.
Min motivation för skolan försvann fullständigt när jag insåg att jag kunde arbeta och syssla med politik istället. Jag fick därför gå om ett år.
Faktum är dock att jag läste väldigt mycket matte.
Matte som jag än idag aldrig har behövt använda och då arbetar jag ändå som mattelärare fast i de lägre åldrarna. Detsamma gäller fysik och kemi.
Varför i hela världen ser gymnasiet ut som det gör?

Hade jag fått bestämma hade vi särskilt skolan redan från högstadietiden.
Det skriks efter arbetskraft men i vårt land ska man gå i skolan i ett halvt liv för att sedan vända papper. Varför inte dela upp det direkt?
Du som inte vet vad du vill kan läsa en allmän linje.
Du som inte tycker att skolan är för dig. Läs ut nian men i de ämnen som du har nytta av. Svenska, engelska och matte upp till gymnasiet är praktiskt viktigt.

Om du vill bli mer utbildad?
Då ska du läsa de linjer som verkligen förbereder dig inför det du ska göra.
Om bara möjligheten finns för att läsa in utbildningar som vuxen så förstår jag inte varför det är ett bekymmer att göra om systemet vi har.
Företagare skriker efter arbetskraft och många av dem kräver inte utbildning.
Många företagare har aldrig gått i skolan men är väldigt välfungerande iallafall.

Antiken.
Jag tycker att den ska vara kvar och jag hade helst lagt till desto mer historia men av ett annat slag.
Tyvärr är det väldigt lite snack om och ytterst sällsynt att man lär sig någonting om världens historia efter andra världskriget.
Få känner till Gulag.
Knappt någon Vietnamkriget.
Krig som påverkar vår historia och vad vi i Sverige gjort nämns inte.
Finska vinterkriget var under andra världskriget men vårt land utmärkte sig genom att skicka tillbaka dem som flydde. Än idag den kallaste vintern i Finlands historia skördade många offer men ingen idag bryr sig trots att det bör vara vår nutidshistoria.

Jag anser att man ska ha mer "nutidshistoria".
Estonia kanske inte är en världshändelse men för Sverige bör det vara viktigt.
Tsunamin i Thailand, elfte september, vem var Lady D?
DÖ?
Januariöverenskommelsen?
Nämn det med människors lika värde.. se vad eleverna säger för de flesta är väldigt klarsynta och oförstörda av det som vuxna kallar jämlikhet.
Vad är feminism i grunden?
Vissa historiska saker bör in i undervisningen omgående och då tar jag hellre bort en del av all den matte som läses.
Tvärtemot vad alla andra säger.
Vill du arbeta med matte så ska du såklart ha det men för den stora massan anser jag att nutidshistoria är viktigare än många av de tal som eleverna ska ta sig igenom.

Skolverket backade om Antiken vilket jag anser är bra.
Jag hoppas dock att de ser över hela systemet.
Samtidigt som andra säger att vi ska göra gymnasiet obligatoriskt så hävdar jag att man ska differentiera redan från högstadiet.
Det står redan idag att skolan ska vara en skola för alla.
Helt uppenbart står något då fel till när så många inte klarar målen.
Förändra skolan och gör det i grunden.
Anpassa skolan till verkligheten.
Tvärtom vad många verkar tro så kan man klara sig alldeles utmärkt utan en tjugo-årig utbildning.
Sverige måste gå runt och det gör det inte om alla ska tvingas in i samma ekorrhjul.
Fram för den enskilde individen och vad den vill!

https://www.svt.se/kultur/skolverket-backar-om-antiken
https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/laroplan-gy11-for-gymnasieskolan
https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DHIS%26courseCode%3DHISHIS01a1%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3#anchor_HISHIS01a1