fredag 4 oktober 2019

Ett hån mot de verkligt utsatta.

6000 trafikanter bötfälldes under sista trafikveckan hos polisen.
Majoriteten av dem tog fortkörare och de absolut flesta av dessa på vägar med högre hastigheter.
Här kommer mitt problem in.

I somras fick jag fortkörningsböter i Frankrike.
Det tog fyra månader innan boten kom hem och de 25 km jag hade kört för fort genererade den höga kostnaden: Tadaa! 95€.
Strax över tusenlappen.
Ingen fara i min värld för nu har jag bockat av land nummer två i Europa som gett mig böter.
Boten sist var 55€ för 20 km över hastigheten.
I Spanien har de stannat mig men jag har sluppit böter.
Jag behövde dessutom inte betala den i Tyskland för det fanns inget avtal med dem då.
Inga höga böter oavsett.

I Sverige kan vi se andra belopp.
Belopp som är i samma skala som om jag hade sparkat ihjäl någon eller misshandlat någon svårt.
Jag hade fått en bot men rättegångskostnaderna hade staten till stora delar stått för.
Polisen tog ungefär 6000 fortkörare.
Fantastiskt.

Problemet är enligt mig inte polisen utan de som har bestämt att kvantitet är bättre än kvalitet.
Likt hastighetskamerorna de sätter upp så är det viktigaste hur många man tar, och inte vad de har gjort. Våldtäkter, inbrott, rån och tja.. vad som helst faktiskt.
svt.se
Det mesta prioriteras ner men fortkörare tar man!

Om det hade varit så att varenda fortkörare var tagen på en trettio-sträcka så hade jag jublat.
Om polisen plockade folk vid skolor alla vardagar.
Att alla stannades och fick blåsa.
Helt ok.
Politiken har dock prioriterat bort detta.

Det finns dem som med envishet hävdar att det är bra att de jagar fortkörare.
Jag håller med, OM det är på trettio och fyrtiosträckor.
Någon gång även på sjuttiosträckor men låt bli de fyrfiliga motorvägarna.
I någon artikel hänvisar de till att de står där för att förhindra upphinnandeolyckor och det är för mig trams. Det är nämligen namnet för när bilen bakom kör rakt in i baken på bilen framför.
Det må hända på de stora vägarna in i storstäderna men inte i på E22 förbi Gualöv eller Fjälkinge.
Det handlar då bara om att dra in strecken i boken för att visa att man har följt systemet som är uppsatt.

Jag anser att polisen ska få sköta sitt arbete och istället lägga energi på det som många av oss istället anser vara värre än att kör fort; brottslighet.
Riktiga inbrott eller skadegörelse.
Våldsbrott och övergrepp.

Jag uppmanar alla att påpeka detta för den representant de har röstat på i riksdagsvalet.
Kanske kan vi få till en förändring.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/6-000-trafikanter-botfallda-under-riktad-insats