torsdag 17 oktober 2019

När jag blir gammal. Om jag blir det.

Jag lider redan idag av sjukligt bra komihåg på vissa saker.
Utöver det är jag envis och har fått en gissningsvis ovanligt stor dos av "jävlarinammar".
Inget stoppar mig och det finns inget jag är rädd för att prova.
Har jag aldrig testat så måste jag försöka.
Det finns självfallet gränser och jag utmanar inte saker jag inte kan ha kontroll på.
När jag blir gammal kommer jag dock bli sjukligt jobbig för alla.
svt.se

Varenda gång någon startar tven kommer jag nämligen sitta där och säga:
"Vad var det jag sa?"
För mig är nämligen forskning det viktigaste varpå jag efter allt jag läser bildar mig en uppfattning. Den står jag sedan för oavsett om jag är ensam eller får med mig andra.

Genom åren, för tiden är uppenbarligen det som är avgörande, så inser jag dock att sakerna jag föreslagit ofta kommer efterhand.
Det är som om andra behöver sitta och fundera på det.

Jag var från mina tonår väldigt anti droger.
Jag skulle än idag själv inte tänka tanken på att börja med något men förr var jag mer obstinat.
Droger var fel. Punkt och slut.
Den första knuffen kom med diskussionen om sprututbytesprogrammet.
Det innebar att de som var narkomaner kunde komma in till sjukhuset och byta ut sina gamla kanyler mot nya. Moderaterna var emot det. Sverigedemokraterna var emot det.
Fy vad hemskt det var!
Det var som att säga till folk att det var ok att knarka!
Jag såg det som ett samhällslyft.
Vården såg vilka det gällde, kunde sätta in insatser och sjukdomar slutade spridas.
Det blev en förbättring för alla inblandade.
Jag röstade som jag tyckte.
Jag fick kriga.
Moderaterna ändrade sig några år senare när de såg resultaten.
Livet blev helt enkelt bättre för många människor.

Samma sak har hänt mig mot moderaterna flera gånger.
Sprututbytesprogrammet.
Förbuden av böneutropen.
Injektionsrum.
För att inte tala om metoo-tramset och medias avsiktliga missuppfattningar för att skapa rubriker.

Injektionsrum.
Detta ska handla om just det.
Jag har nämligen ett flertal gånger skrivit om detta och senast i våras avslogs min motion om detta. Moderaterna ansåg att det var helt fel och huuuu så hemskt.
Det är som att tillåta någon att knarka!
Så. Då var vi där igen.
Liberalerna går nu ut med att de anser att man ska införa detta.
Jag kan bara heja på och hoppas på att övriga i röran i storstan kör över det blå blocket i denna frågan. Jag anser nämligen att det är helt rätt på samma sätt som jag anser att en avkriminalisering av cannabis bör bli riktlinjen.
Jag tror inte på översitteri.
Jag tror på individen.

Injektionsrum innebär inte att du ska få knarka fritt.
Det innebär istället att du får än mer koll på dem som har bekymmer.
Flera länder har redan detta och då även våra närmsta grannar Danmark och Norge.
Resultaten visar att dödligheten bland missbrukare går ner.
Norge är dessutom på väg att avkriminalisera och göra som i Portugal.
Vad är det som gör att detta land är så sjukt rädda för att gå i täten för nya saker?
Som jag ser det borde nämligen datan och forskningen vara nog för att vi skulle införa just injektionsrum i Sverige.
Fler människor överlever.
Fler människor får ett drägligt liv.
Fler människor kan få hjälp.
Man slutar helt enkelt att se ner på dessa människor och ger dem en betydligt bättre chans för att bli gamla än vad de har med nuvarande regler.

Heja liberalerna i detta!
Danmark är ofta ett land många tittar på och jämför med.
Gör det även i denna frågan för danskarna har helt rätt.
Behandla alla människor lika och låt dem få en chans att överleva.

När jag är gammal och sitter på hemmet och detta införs, för det tar uppenbarligen så lång tid, så ska jag säga "Vad var det jag sa!?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/l-injektionsrum-i-beroendvarden-bor-provas