Skolan och dagis.
Saker som inte ska kritiseras för det finns alltid någon som känner sig kränkt.
Riktigt kränkt.
Kritiseras läroplanen väljer vänstergänget att koppla ihop det med en öppen kritik mot dem personligen för där finns många gånger bekymret.
Man har inte förstått att barnen/eleverna är centrum.
Man tror istället att de befinner sig i skolan eller på dagis för personalens skull.
Och fokus läggs då på att jag skriver dagis istället för förskola, trots att det är exakt samma sak.
Att få kalla sig en titel, vara "certifierad" eller rätt, det är viktigare än vad man egentligen gör.
Det är så befriande att se en annan lärare ifrågasätta.
Isak Skogstad gör precis det så gå in och lyssna på länken.
Precis som jag kritiserar han stora delar av skolsystemet.
Jag kan inget annat än att hålla med honom.
Det är nu de negativa säger att jag ska komma med lösningen.
Så varsågoda. Dessa bekymmer ser jag:
Lärarnas kompetens utnyttjas inte för de ska agera socialarbetare och lösa bekymmer som har uppkommit på Snapchat, Moviestar Planet... etc, under helgen.
När barn har gjort något under fritiden så blir det per automatik skolans bekymmer istället för föräldrarnas. Föräldrarna erkänner aldrig att just deras barn har gjort fel heller för tänk, det är alltid någon annan som har börjat eller gjort fel först.
Precis som om det spelar någon roll.
I skolan är sedan bekymret att man flummar till saker, även om den sista revideringen nu säger att kunskap är viktigt, så läggs fokus på just flum.
Det ska vara grupparbeten, eget arbete, alla ska mötas i klassrummet och ingen ska vara utanför.
Eleverna ska klara saker som inte vuxna gör.
En vuxen kan nämligen byta arbetsplats om arbetsmetoden inte känns ok men nix.
Barn och ungdomar ska gladeligen anpassa sig i varje flummig del som hittas på.
Nästa fråga blir då hur vårt land ska se ut när alla är helt förlästa.
Vem ska då laga bilen när den går sönder?
Inse att skolan inte är för alla och förändra den istället för att försöka tvinga in barnen i förändringar som inte gynnar någon i längden.
Kan ni tänka att läroplanen för förskolan, som är skriven av vänstermänniskor med ytterst lite arbetslivserfarenhet, anses vara en lag och den går igenom för att politiker tror att en fålla är det bästa!?
Barn som inte ens har fyllt två år ska förstå digitalisering och kunskap när den enda anledningen till att de ens är på dagis är för att deras föräldrar prioriterar att arbeta.
Dagis är alltså stand-in för föräldrarna.
Det är INTE obligatoriskt, men det finns en läroplan som innehåller ord som kunskap.
När jag sedan ser farhågor med att detta i framtiden innebär att alla barn kommer tvingas in på dagis så blir människor kränkta för att de känner sig ifrågasatta i sin roll.
Jag ifrågasätter det övergripande, inte individer, men tyvärr så är den socialistiska samhällssynen satt som den "korrekta" vilket gör att inte ens människor på högerkanten ifrågasätter den.
De bara accepterar världsordningen.
Jag kan inte det.
Lösningen?
Jag tror inte på en kvick fix men några vägledande saker är enligt mig dessa:
Förstatliga skolan igen.
Sluta behandla små barn som vuxna.
Vuxna ska vara vuxna. Barn ska vara barn.
Mer katederundervisning.
Inför mer och fler lärlingssystem i riktiga företag.
Sluta tro att all världens bekymmer löses av att man går många år i skolan.
Lyssna definitivt inte på moderaternas talespersoner i frågan då de förespråkar att barn som inte klarar målen ska gå en timme längre i skolan plus läsa på loven - samtidigt diskuteras det att göra gymnasiet obligatoriskt.
Snedtänkt räcker inte ens.
Det är totalt absurt och ett stort bevis på den inkompetens som finns inom politiken inom alla nivåer.
Har dessa människor någonstans ställt sig frågan VARFÖR dessa barn inte klarar målen?
Den där skolan för alla finns inte men i toppen tror man tydligen det.
På riks sitter människor för att de är folkvalda för ett parti.
Det betyder inte att de kan någonting.
De kan vara totalt inkompetenta.
De blir sedan valda in i olika utskott där de ska agera "experter".
Kan någon se att detta skulle fungera i näringslivet?
Ett privat företag?
Aldrig.
Man vill ha rätt person på rätt plats.
Problemet blir sedan att människor verkligen tror att de är experter när de istället säger vad som helst för att behålla sina röster och sin framtida försörjning.
Dessa människor bestämmer vad som ska ske i skolan.
De tar ju iofs också hjälp av "experterna" som i de flesta fall kommer från vänsterkanten och som många gånger arbetat ytterst lite i verksamheten.
Det kan inte bli bra.
Byt ut hela det politiska tänket kring skolan.
De som bestämmer över skolans framtid bör vara människor som arbetar i den.
Därutöver bör det vara de som är anställda för att sköta det, inte politiker.
De kan sätta de övergripande målen som i Östra Göinge men sedan är det upp till förvaltningen.
Svensk skola är som ett stort experiment där man godtyckligt tror sig veta vad som är rätt och när man egentligen hade behövt låta de som arbetar i verksamheten få lugn och ro, framställa vad som fungerar eller inte, nej men då byter vi betygssystem eller gör om en läroplan igen.
Se intervjun med Isak Skogstad.
Han tänker enligt mig helt rätt.
https://www.svt.se/nyheter/svtforum/obekvama-sanningar-om-skolan
https://www.svt.se/opinion/stoket-i-skolan-riskerar-att-sta-oss-dyrt
Saker som inte ska kritiseras för det finns alltid någon som känner sig kränkt.
Riktigt kränkt.
Kritiseras läroplanen väljer vänstergänget att koppla ihop det med en öppen kritik mot dem personligen för där finns många gånger bekymret.
Man har inte förstått att barnen/eleverna är centrum.
Man tror istället att de befinner sig i skolan eller på dagis för personalens skull.
Och fokus läggs då på att jag skriver dagis istället för förskola, trots att det är exakt samma sak.
Att få kalla sig en titel, vara "certifierad" eller rätt, det är viktigare än vad man egentligen gör.
svt.se |
Det är så befriande att se en annan lärare ifrågasätta.
Isak Skogstad gör precis det så gå in och lyssna på länken.
Precis som jag kritiserar han stora delar av skolsystemet.
Jag kan inget annat än att hålla med honom.
Det är nu de negativa säger att jag ska komma med lösningen.
Så varsågoda. Dessa bekymmer ser jag:
Lärarnas kompetens utnyttjas inte för de ska agera socialarbetare och lösa bekymmer som har uppkommit på Snapchat, Moviestar Planet... etc, under helgen.
När barn har gjort något under fritiden så blir det per automatik skolans bekymmer istället för föräldrarnas. Föräldrarna erkänner aldrig att just deras barn har gjort fel heller för tänk, det är alltid någon annan som har börjat eller gjort fel först.
Precis som om det spelar någon roll.
I skolan är sedan bekymret att man flummar till saker, även om den sista revideringen nu säger att kunskap är viktigt, så läggs fokus på just flum.
Det ska vara grupparbeten, eget arbete, alla ska mötas i klassrummet och ingen ska vara utanför.
Eleverna ska klara saker som inte vuxna gör.
En vuxen kan nämligen byta arbetsplats om arbetsmetoden inte känns ok men nix.
Barn och ungdomar ska gladeligen anpassa sig i varje flummig del som hittas på.
Nästa fråga blir då hur vårt land ska se ut när alla är helt förlästa.
Vem ska då laga bilen när den går sönder?
Inse att skolan inte är för alla och förändra den istället för att försöka tvinga in barnen i förändringar som inte gynnar någon i längden.
Kan ni tänka att läroplanen för förskolan, som är skriven av vänstermänniskor med ytterst lite arbetslivserfarenhet, anses vara en lag och den går igenom för att politiker tror att en fålla är det bästa!?
Barn som inte ens har fyllt två år ska förstå digitalisering och kunskap när den enda anledningen till att de ens är på dagis är för att deras föräldrar prioriterar att arbeta.
Dagis är alltså stand-in för föräldrarna.
Det är INTE obligatoriskt, men det finns en läroplan som innehåller ord som kunskap.
När jag sedan ser farhågor med att detta i framtiden innebär att alla barn kommer tvingas in på dagis så blir människor kränkta för att de känner sig ifrågasatta i sin roll.
Jag ifrågasätter det övergripande, inte individer, men tyvärr så är den socialistiska samhällssynen satt som den "korrekta" vilket gör att inte ens människor på högerkanten ifrågasätter den.
De bara accepterar världsordningen.
Jag kan inte det.
Lösningen?
Jag tror inte på en kvick fix men några vägledande saker är enligt mig dessa:
Förstatliga skolan igen.
Sluta behandla små barn som vuxna.
Vuxna ska vara vuxna. Barn ska vara barn.
Mer katederundervisning.
Inför mer och fler lärlingssystem i riktiga företag.
Sluta tro att all världens bekymmer löses av att man går många år i skolan.
Lyssna definitivt inte på moderaternas talespersoner i frågan då de förespråkar att barn som inte klarar målen ska gå en timme längre i skolan plus läsa på loven - samtidigt diskuteras det att göra gymnasiet obligatoriskt.
Snedtänkt räcker inte ens.
Det är totalt absurt och ett stort bevis på den inkompetens som finns inom politiken inom alla nivåer.
Har dessa människor någonstans ställt sig frågan VARFÖR dessa barn inte klarar målen?
Den där skolan för alla finns inte men i toppen tror man tydligen det.
På riks sitter människor för att de är folkvalda för ett parti.
Det betyder inte att de kan någonting.
De kan vara totalt inkompetenta.
De blir sedan valda in i olika utskott där de ska agera "experter".
Kan någon se att detta skulle fungera i näringslivet?
Ett privat företag?
Aldrig.
Man vill ha rätt person på rätt plats.
Problemet blir sedan att människor verkligen tror att de är experter när de istället säger vad som helst för att behålla sina röster och sin framtida försörjning.
Dessa människor bestämmer vad som ska ske i skolan.
De tar ju iofs också hjälp av "experterna" som i de flesta fall kommer från vänsterkanten och som många gånger arbetat ytterst lite i verksamheten.
Det kan inte bli bra.
Byt ut hela det politiska tänket kring skolan.
De som bestämmer över skolans framtid bör vara människor som arbetar i den.
Därutöver bör det vara de som är anställda för att sköta det, inte politiker.
De kan sätta de övergripande målen som i Östra Göinge men sedan är det upp till förvaltningen.
Svensk skola är som ett stort experiment där man godtyckligt tror sig veta vad som är rätt och när man egentligen hade behövt låta de som arbetar i verksamheten få lugn och ro, framställa vad som fungerar eller inte, nej men då byter vi betygssystem eller gör om en läroplan igen.
Se intervjun med Isak Skogstad.
Han tänker enligt mig helt rätt.
https://www.svt.se/nyheter/svtforum/obekvama-sanningar-om-skolan
https://www.svt.se/opinion/stoket-i-skolan-riskerar-att-sta-oss-dyrt