tisdag 20 juli 2021

Aldrig glömma - aldrig tiga.

Nu ska jag bege mig ut på minerad mark och börjar med att skriva att jag minns Utöya.
Jag minns när det hände och vad jag gjorde den dagen för det var så fruktansvärt att det kunde hända. Samtidigt tog det lite tid innan allvaret gick upp men ångesten för dem som var där var massiv.
Stackars ungdomar!
Jag kan inte ens tänka paniken av att vara förälder till någon av dem och att bara vänta.
Helt fruktansvärt.

Nu, tio år senare, visas det reportage och världen ska påminnas om det hemska som hände.
Jag tycker det är bra.
Jag tror nämligen att historia är den grundläggande punkten för att allt ska fungera.
Historia gör nämligen att man kan se likheter, jämföra och sedan se till att det inte händer en gång till. Historia gör att vi lär oss av våra misstag. Förhoppningsvis.
För här kommer minfältet.

Självklart är det bra att man talar om detta!
Det är så det ska se ut.
Men.. och nu kommer det stora menet.
Är inte all historia lika viktig?
Eller historia är tidsbaserat?

Historia är allt från det som hände igår till forntiden men vem säger vad som ska vara viktigt att komma ihåg? Med Utöya blir det enkelt för ingen ifrågasätter att man talar om detta.
Alla förstår meningen.
Men om vi då jämför med BLM, Black Lives Matters, och de människor som ansåg att statyn av Linné skulle rivas i Växjö då hans bakgrund var tvivelaktig. Tänkte de då fel?
Eller nu i Charlottesville i USA där man tar bort monumenten över gamla överstar som hade en konstig inställning till människor?
Gör de rätt som tar bort monumenten?

För på samma sätt som det är självklart att ha ett monument för Utöya, så sattes andra monument och statyer upp en gång i tiden av liknande anledningar och vem skulle vi då vara som tog bort det?
Allt som har hänt borde istället upp i ljuset.
Berätta om varför just den står där och visa likheter och skillnader.
Vi ska självklart prata om Utöya, men på samma grund ska vi tala om allt annat.
Tystnad vinner ingen på.