fredag 9 juli 2021

En hyllning till Danmark!

What goes around, comes around.
Som man bäddar får man ligga...  eller på danska "Som man reder, så ligger man".
Jag vill med detta skriva en hyllning till det land som jag många gånger undrar om inte Blekinge fortfarande skulle tillhöra. 
Danmark.
De dejlige Denmark.
Smukke Kopenhavn. 

Dödpatrullen, gänget från Sverige, åker över till Danmark.
De bestämmer träff med det rivaliserande gänget och avrättar sedan två av dem.
Den tredje överlever.
Allt fångas på film och nu har den danska hovrätten tagit ett beslut om att de ska straffas.
Vilken straffsats det blir släpps idag vid elva och min stora förhoppning är att Danmark åter igen visar att de står på medborgarnas sida. Sådana här människor ska låsas in och aldrig mer komma ut för inte någon kan gissa vem som råkar komma i vägen nästa gång.

De fem som åkte till Danmark har alla nu ett kul liv att se fram emot.
Alla fem ansågs skyldiga.
Tre av dem är redan dömda till livstids fängelse, vilket i Danmark innebär något snällare straff än i Sverige generellt men den som har suttit längst har suttit där i trettiofem år.
Nu anser man att den som var sjutton vid detta tillfälle ska få ett mildare straff än de tjugo år han blev dömd till men jag jublar. De anser inte att han vet vad han gjorde.
Nej, det är möjligt att hjärnan inte är fullt utvecklat men klarar man att ta sig till Danmark med vapen, stanna och skjuta mot människor för att sedan köra därifrån.. då vet man vad man gör.
Killen är inte tolv år.
Han var sjutton år och förhoppningsvis kan tjugo år i ett danskt fängelse ge honom en något bättre syn på sitt och andras liv. 

Jag anser att förstagångsstraff ska vara relativt snälla, för alla kan göra fel.
Att "råka" leta upp någon och mörda denne med berått mod.. det ingår inte i något hoppsan.
Det är inte som om han har snattat något.

Det jag ser när jag ser nyheterna är ett rättsväsende som faktiskt tänker på offren.
Det var säkert inte några änglar killarna som dog, men det spelar ingen roll.
De har garanterat också anhöriga som saknar dem.

Heja Danmark!
Idag visar ni om ni klarar att sticka ut även i denna fråga.
En sak vet jag iallafall, och det är att jag inte anser att Sverige ska ta tillbaka dessa människor alls.
Tänk att kunna sumpa sitt liv på det sättet!