tisdag 27 juli 2021

Mitt och ditt?

Om jag tar allt ditt godis och sedan äter upp det, men behåller mitt eget, då har jag vunnit!
Eller?
Det kanske inte är så schysst att tänka på det sättet?
Ekonomi är ett väldigt viktigt ämne i min värld och just värdet av sina egna men främst av andras pengar, den är väldigt viktig. Du är rädd om dina egna saker, men andras vördar du.
Du förstör ingenting som inte är ditt och går det sönder så ersätter du det!

Detta gäller alla barn, ungdomar och privata personer.
Den dag du väljer att gå in i politiken, diverse kommunala eller statliga poster samt regeringens olika platser så gäller det inte. Precis som Afzelius sjöng så är det nämligen ok att vräka sig på lyxhotell och äta hummer, men akta dig om du glömt klippa gräsmattan!
Han kunde inte ha mer rätt.

SKR - Sveriges kommuner och regioner - har nu bestämt att de ska bygga ett nytt huvudkontor.
De väljer att placera det mitt inne i Stockholm.
Där står redan ett befintligt hus som ska rivas och ett nytt ska byggas upp.
De vägrar berätta vad det ska kosta men experter menar att prislappen kommer hamna på minst två miljarder kronor.

Då tänker vi efter lite.. SKR.
Sverige kommuner och regioner.. hur får de sina pengar?
Jamen just det.
Du och jag betalar det.
Alla som betalar skatt ger en del av sin lön till denna organisation och deras uppgift är att se till att våra kommuner och regioner, tidigare landsting, sköter sina uppgifter.
För att de ska kunna göra detta arbetet så behöver de nu en byggnad med kontor till sig själv, för minst två miljarder kronor.
Kan ni ens tänka er hur många anställda inom vården det innebär?
Inom skolan!?

När reportern ifrågasätter detta menar de att man måste se nyttan i att kunna ha tillgång till detta. Samtidigt menar en tillfrågad expert att för halva summan kan man hyra in detta på flera ställen. 
Vad är då felet!?

SKR använder dina och mina pengar för att ta dessa beslut.
De använder pengar som ska gå till välfärden för att betala saker som de flesta av oss, iallafall enligt min övertygelse, inte anser behövs. Varför blir det då inte mer liv!?
Varför protesterar inte människor!?

Självklart ska inte SKR bygga en ny lokal för denna helt omänskliga summa, för de ska titta på pengarna och förstå att de inte är deras. Pengarna är våra och ska gå till oss.
Flytta lokalen från Stockholms innerstad, leta upp någonstans att hyra eller använd pengarna för att ha konferenserna ute i verkligheten. Det finns annat än storstan.
Tänk om och gör rätt!