söndag 4 juli 2021

Sanningen är farlig..

Var ärlig, ljug inte och har du gjort fel så stå för det.
Alla kan nämligen göra misstag.
OM man då gör misstag som leder till en fängelsedom så har man inte längre gjort ett litet misstag, utan man har även blivit dömd för det som då är ett brott. Har du blivit dömd för ett brott så ska det finnas med i ditt register.
Det är anledningen till att skolor ska ta ut brottsregister på alla de anställer.
Det är anledningen till att ungdomsledare ska kontrolleras för ingen vill lämna sina barn till någon som är en dömd sexualbrottsling. 
För mig inget konstigt, men tydligen är det fel.
Ebba Busch erkänner att hon har sagt saker om mannen där hon nu blir dömd för grovt förtal.
Vad gjorde hon då?
Ljög hon?
Begick ett brott?
Nja... hon sa sanningen.
Hon berättade att personen i fråga var dömd för ett brott.
DET leder nu till att hon döms för förtal - alltså, hon har uttalat att någon är en brottsling.
Att det är sant spelar ingen roll, men hon fick inte säga eller skriva det.

Jag tar mig för pannan.
Ännu mer när en vis man i ämnet sedan säger att det är oroande om man ska påpeka sanna uttalanden i sociala medier. Skulle det då innebära att det är förtal att håna Annie för att hon inte ätit sin sko?
Det är sant.
Peka på Reinfeldt och hans öppna hjärta som kraschade Sverige?
Moderaterna som till och med hade ett förslag om att pedofiler skulle få hem lila kuvert.
"Det vore en negativ utveckling om det skulle bli tillåtet att sprida allt som är sant".
Detta i ett land där yttrandefriheten ska stå över allt.

Spelar det då någon roll vad brottet var för något?
Jag vill veta om det bor dömda pedofiler i min närhet för jag vill kunna skydda mina barn.
Men, med detta så skulle mina ord kunna innebära att jag döms för att ha berättat för någon om en pedofil. Hur ser vi då på landet?

Under metoo-kampanjen hängdes hur många män ut som helst.
Innan den kampanjen hade vi Expo som hackade människors mailadresser och hängde ut dem i kvällstidningarna över att de var rasister och troll. Allt för den goda saken och då är det ok.
När då Busch skyddar sig och pekar på att mannen är dömd för ett brott, vilket är sanningen, då döms hon för att ha sagt det.
Det är så udda.
Tänk om och gör rätt.
Sanningen ska aldrig vara problemet.
Problemet måste vara att någon begick brottet.