fredag 23 juli 2021

Svårt att acceptera orättvisa.

Sverige är ett absurt land på många sätt.
Polisen har avlyssnat kriminella och kunde därefter sätta dit dem och de fick faktiskt lite fängelsestraff. De hade begått olika brott och det är bevisat genom bland annat avlyssning. 
Inga bekymmer så långt.
Inte enligt mig iallafall.
Sedan sitter advokaten i nyheterna och säger att
"Jag träffar många människor i den under världen och det svåraste för dem att acceptera är orättvisa".
Efter detta hänger min hjärna upp sig.
Orättvisa?

Dessa människor sitter alltså inlåste för kidnappning, våld och mordförsök. 
Det är inga änglar, men advokaten menar att problemet handlar om orättvisa.
De anser nämligen att polisen och rättsväsendet har begått fel genom att avlyssna dem.
Det faktum att de begått brott rör dem inte, men polisen har gjort fel!
Orättvisa.
Magiskt ord för den som hör det.
Hur skulle man motverka detta?

Säg att polisen inte hade avlyssnat dem.
Hade deras liv varit rättvist då?
Jag tror ju inte det.
Orättvisan har ju garanterat legat i något annat tidigare.
För liten fritidsgård?
För lite bidrag?
En rasistisk lärare som ställde samma krav på dig som på alla andra?
Fick du inte göra som du ville?

Vad är orättvisa?
För mig är det inte orättvist att polisen avlyssnar någon.
De kunde satt upp det vilken dag de ville här för jag har ingenting att dölja.
Polisen hade förmodligen blivit lite trött på att lyssna på mitt ständiga malande men annars inget.

Nu känner de kriminella att de har blivit orättvist behandlade.
Men buhu!
Kan inte någon rycka dem i kragen och säga till dem att skärpa sig!?
Orättvist, det är nämligen att de får lov att kosta alla andra i Sverige skattepengar för att de saknar all form av normal uppfostran och istället väljer ett liv i kriminalitet.
För precis så. 
De har valt det.