torsdag 22 juli 2021

Äntligen ett bra förslag..

Den årliga avgiften till EU på cirka 35 miljarder har nu äntligen resulterat i ett bra förslag. EU har nämligen, tro det eller ej, men bestämt att företag inom EU har rätt att förbjuda människor att bära slöja.
Arbetsgivare kan nu med gott samvete kräva en viss klädsel, för precis som de flesta förstår, så handlar detta inte bara om en slöja.

För många år sedan blev det en enorm debatt i Blekinge då en yngre kvinna hade sökt sommarjobb på Ronneby Brunn. De ville inte att hon skulle ha slöjan på sig när hon arbetade, hon anmälde dem och tadaa! Hon tjänade mer på att anmäla dem än vad hon hade gjort på att arbeta där hela sommaren. Jag tror bara detta kan hända i Sverige.
För mig är det nämligen logiskt.
Om jag kommer till ett hotell och funderar på att sova över där så har jag vissa tankar och idéer.
Jag vill nämligen att den som står i receptionen ska uppfylla vissa saker.
Likadant om du arbetar i en bank eller likaså i en kassa i en butik.
Du ska inte ha en keps på huvudet såvida det inte ingår i uniformen.
I en snabbmatskedja har ju kepsen ett syfte och är då en annan sak.
Jag vill inte att någon ska ha ett halsband med någon religiös symbol.
Jag anser definitivt inte att någon ska få ha ett hakors på sig eller för den delen en slöja.
Jag vill möta någon som är helt likställd oavsett vilka värderingar jag som person har.

Kvinnorna som klagade och därför fick denna domen att gå igenom, tack!
Att ni själv inte förstod att det inte är så passande att lämna sitt barn till någon som kanske religiöst är emot dig, borde man förstå. 
Att en apotekare inte själv förstår att det kan bli ett bekymmer med att uttrycka sin religiösa inställning med sitt yrke är ett bekymmer och jag är tacksam för denna dom.
Från och med nu ska inte en arbetsgivare behöva bli hängd varken av media eller lagen för att den kräver att alla anställda ska bära samma kläder.
Det borde vara självklart från början.

Jag hoppas att detta är ett första steg i att man slutar att dalta med alla människor.
De får ha vilken tro de vill, men anse inte att ni ska ha några fördelar.
Det ska vara lika.
Det betyder också att den som på fullt allvar är troende enligt asatron inte heller den får stå med en hammare, bar överkropp och ett höftskynke i en butik eller skola.
Då hade dock inte jag klagat..

Principen måste alltid vara att det ska vara samma regler för alla och det börjar vi med när vi slutar att göra undantag för vissa religioner!