onsdag 7 juli 2021

Hundra miljoner till Vitryssland!

Belarus tänker inte längre ta emot Sveriges bistånd!
Det räcker för att göra mig konfunderad.
Inte på grund av att jag tycker att det är hemskt, utan på grund av det faktum att... ger vi Vitryssland bistånd!?
Till vilken nytta då?
Varför ger man dem bistånd?

Vi har alltså ett land med en president Aleksandr Lukasjenko som är det närmsta man kan komma en diktator i en "demokrati". De som säger emot fängslas eller dör.
Effektivt arbete för att få som man vill.
Sverige ger alltså detta land bistånd.
Närmare bestämt ger vi dem 100 000 000 kronor varje år.
Hundra miljoner, varje år.

Artikeln berättar det som om det vore något hemskt att Belarus nu inte vill ha våra pengar.
Jag tänker tvärtom.
Varför ska de ha våra pengar?
Varför ska vi ha bistånd över huvud taget när vi inte vet att det går till rätt saker!?

Jag anser att vi ska hjälpa länder, men det ska vara hjälp till självhjälp och i min värld gör man fel. Vi ska inte skänka pengar! Vi ska ge system för att hjälpa den lilla människan, vilket ofta inte blir fallet i detta.
Vi ska sätta krav på myndigheter och företag för att de ska skapa möjligheterna.
Jag har försökt få igenom detta i flera år, men trots att jag är övertygad om storheten i idén så är det ingen som nappar. Jag tycker att vi ska ställa upphandlingskrav.
Dra in alla former av bistånd och lägg om tänket kring upphandlingar.
Kravet i upphandlingen ska vara att vid ett eventuellt köp, så ska alla anställda i fabriken garanteras skola till sina barn. Skolan ska myndigheten eller företaget se till fungerar.
Jag vet att det inte fungerar så, men jag tror det är den enda vägen.

Du kan leda en häst till vattnet, men du kan inte tvinga den att dricka.
Skänk 100 miljoner kronor till Vitryssland varje år, men det kommer inte hjälpa i längden. Det släcker bara bränder.
Som jag ser det så är kunskap makt.
Kunskap får man genom att gå i skolan, lära sig räkna och läsa för att skapa möjligheten till ett bättre liv. VI kan sitta här i våra industriländer, anse att allt är bra och tro att vi kan uppfinna andras hjul.
De måste skapa sina hjul själv för att det ska fungera för annars kommer det bara bli ytterligare ett misslyckat projekt skapat av snällhet.
Det kommer inte rädda någon.

Tack Vitryssland för att ni inte vill ha vårt bidrag!
Jag tycker inte vi ska ge några ekonomiska bistånd alls.