torsdag 16 mars 2023

Är det inte sjukt!?

Personalen i Göteborgs skolor ska nu utbildas.
Utbildas i att mentalt förbereda sig för skolattacker.
I Sverige.
År 2023.

Vi backar bandet till min fantastiska gymnasietid, som jag älskade så mycket att jag spenderade fyra år istället för tre år där. Skolan hade en utbytesstudent från Tampa i USA och killen var helskön. Ett av mina intressen kretsade just kring brutala saker och programmet Forensic Detectives gick på tv. I ett avsnitt handlade det om en mamma och hennes två döttrar som hade misshandlats på en båt och sedan kedjats i långa kättingar och slängts överbord levande. 
Deras kroppar satt fast i bojar.
Jag ställde frågan till utbytesstudenten om han mindes detta, då det hade hänt i Tampa Bay.
Han tittade på mig och undrade hur många det var som hade dött.
Jag svarade tre.
Han svarade då att det knappt blev en notis i tidningarna när det bara var tre som dog.
Jag häpnades och tänkte att världen var så fel.
En familj raderas på det grymmaste sätt och det var inte minnesvärt i allt annat som hände.
Detta var ungefär år 2000.

Nu, 23 år senare, så är vi där.
Skjutning?
Bomb?
Våldtäkt?
Nja, jag scrollar förbi.
Det händer ju hela tiden.
I detta finns detta minnet och jag tycker att utvecklingen är så fruktansvärt sjuk!
Vilket samhälle vi har fått och det ser inte ut att stoppa någonstans.
Ljuset i mörkret syns inte än.

PDV, pågående dödligt våld, är en term som används inom polisen.
Jag har inte gått någon utbildning i att mentalt förbereda sig på hemskheter men har alltid tänkt så. Podden "Över min döda kropp", som görs av två poliser, tar upp just detta och sedan dess har det varit mitt mantra.
Jag tror inte på att dölja, ljuga eller hitta på sanningar.
Ärligheten är bättre trots att den är jobbig.

I Sverige har inga barn brunnit inne sedan 1960-talet för vi tränar på hur man ska göra om det börjar brinna. I skolorna kan dock barnen utsättas och trots att många tänker att det som hitintills har hänt ligger långt borta, så gissar jag på att det kommer bli en verklighet här inom tjugo år. Det blir mer eller mindre vardagsmat med skjutningar och attacker på skolor.
DÅ måste vi vara förberedda innan, hur hemskt det än är.
I podden, avsnitt 26 och 27 om jag minns rätt, så tar de upp detta.
Bara det faktum att du någon gång har tänkt tanken på vad du ska göra vid en attack, så har din överlevnadschans ökat med 90 procent.
Du vet nämligen vad du ska göra.

Vid skolattacker gäller RUN, HIDE, FIGHT.
Spring, göm dig och i värsta fall så försvara dig.
Den som går till attack bryr sig inte om varken tårar eller ilska för den tänker bara på att döda. Var inte i grupp, göm dig ensam och vad du än gör så ha aldrig mobilen igång!
Det är mer än en som har dött då oroliga anhöriga har börjat ringa.
Med ringningen vet gärningsmannen var någon är och skjuter mot ljudet eller vibrationen.

I en värld som ser ut som vår, så förstår jag den utbildning som Göteborgs skolor nu ska göra.
Jag hoppas den kommer hit och blir lite mer accepterad för det är många gånger så att föräldrar upplever det som obehagligt att deras barn har varit med och pratat om detta.
Ingen vill ju det ska hända, men då gäller det att tänka det som en brand.
Hade vi inte övat hade barn brunnit inne.
Övar vi inte inrymningsplaner - som innebär att du faktiskt ska lämna skolan om du inte kan gömma dig - så är risken att vi i framtiden har många döda barn och det vill ingen.

En sjuk värld men vi måste infinna oss i det som händer och inte tro att det aldrig händer just oss.
Det kan hända där man minst anar det.

Lyssna gärna på podden!
Många bra tips och tankar där!