söndag 12 mars 2023

Vem är viktigast i skolan?

Regeringen satsar nu 400 miljoner på speciallärare i de svenska skolorna.
Detta ska göra att det ska gå att ha mindre grupper på skolorna.
Enligt Skolverket fanns det år 2019/2020 hela 4829 skolenheter i Sverige.
Slår vi ut detta så kommer varje skola få knappa 83 000 kronor att lägga på en speciallärare.
Jag kan, utan att ljuga, påstå att den summan inte räcker så långt.

Häromdagen fick jag möjligheten att vara med för att titta på ett blivande skolmaterial tillsammans med andra lärare i Sverige. En sak är tydlig när vi alla ska diskutera någonting.
Vi saknar nya, moderna böcker som har rätt fakta.
Vi saknar också digital teknik som fungerar.
Ser jag på mina arbetsplatser så är det som ställer till det mest för mig som lärare att just tekniken inte fungerar.
Datorn krånglar, nätet fungerar inte.
Elevernas datorer krånglar, är inte laddade, saknar nät.
Skrivaren fungerar inte av diverse olika anledningar.
Sladdar och kopplingar glappar men de är för dyra för att köpa nya.
Ta upp en karta så är det inte ovanligt att det står både Sovjetunionen och Jugoslavien på dem.

Anslagen för att köpa skolmaterial har inte gått upp trots inflationen.
Allt som ska köpas in får ses över.
83 000 kronor till varje skola?
Det räcker inte så långt.
Det hade räckt för att köpa in lite material till hela skolan.

Samtidigt ska man då förstå att denna satsning inte ens hade behövt göras.
Lönehöjningen politikerna får är katastrofal.
De sista sju åren har riksdagsledamöterna fått en lönehöjning på nästan 10 000 kronor.
Hur mycket höjning har du fått de sista tio åren?
Jag vet att jag med alla mina år som lärare och alla år på högskolan ska vara nöjd med några hundralappars höjning och de sista sju åren har det definitivt inte varit någon höjning på 10 000 kronor.
Totalt outbildade och utan livserfarenhet kan de alltså få mer i lön än vad speciallärare eller alla andra lärare får. I Karlshamn får du som politisk sekreterare - utan någon formell utbildning - en ingångslön på 47 000 kronor. Det jobbet får du om du är vän med rätt person och tycker rätt.

Känns då denna satsning rätt?
Känns den bra?

Jag anser att man istället ska satsa skattepengarna på det de är till för.
Varför ska mina skattepengar finansiera politiker och administration som inte behövts innan?
400 miljoner till speciallärare... vilken satsning.
En satsning som försvinner efter nästa val, varpå ingen ens tänker tanken på att satsa för detta. 
För 83 000 kronor få man ingenting.
Inte ens när det bara då ska vara halva lönen, så skulle det för en skola innebära en knapp halvtidstjänst. Vem skulle vilja jobba så?

Regeringen behöver gå igenom och lägga ner saker som inte behövs, varpå det kommer finnas en massa pengar till de saker som behövs.
Har de svårt för att göra detta själv kan de ta tag i MEDborgerlig Samlings genomgång av alla myndigheter som kan läggas ner.