lördag 4 mars 2023

Mobilen och föräldraansvaret?

Ungdomar kan inte sköta sina arbeten, för mobilen är viktigare än uppgifterna?
Jag kan bara instämma i det som skrivs. 
Mobiltelefonerna anses av många viktigare än allt annat och den där parallella världen som finns i den, den är viktigare än verkligheten.
Jag skulle dock inte bara anklaga ungdomar, utan även väldigt många vuxna.

Alla har nog sett någon som står med sin mobil i ett hörn på något ställe du har varit. I någon affär eller på någon arbetsplats är inte något ovanligt. Är det rätt?
Jag säger alltid till om det skulle vara någon som är hos mig, speciellt om det är en praktikplats. Då är det betydligt värre att säga till vuxna.
Vuxna som "bara" ska göra något när man sitter i ett sällskap.
Jag har inga bekymmer med att det tar en minut eller att man ursäktar sig för något snabbt.. 
men många gånger rör det sig om reels eller något annat som lika gärna kan vänta.
Det blir då oförskämt mot den andra, att man är så oviktig att uppmärksamheten inte kan läggas på dig som individ.

Att företag inte vill ta emot prao-elever förstår jag.
Att få in en tonåring som hänger i ett hörn med mobilen är katastrof och tydliga regler behöver sättas upp. Vilka regler gäller?
Det gäller att vara tydlig från början MEN, vems ansvar är det?
Jag anser att det är föräldrarnas.
Föräldrarna ska lära sina barn att de absolut inte ska ta upp mobilen när de är på sin arbetsplats.

Vi har en hel generation som växer upp med åsikten att just de är viktigast i världen. 
Just de måste vara online och uppdatera alla andra om allt de ska göra eller har gjort.
Verkligheten blir jobbig när man måste låsa in sin mobil och bara använda den på raster, men jag tror också att det hade varit väldigt nyttigt. 
Tänk hur mycket bättre den riktiga verkligheten kan bli!

Jag tänker det lite som en gps.
Kör man efter en gps så ser man inte det som finns runtomkring.
Man minns knappt hur man kom fram.
När man sedan tar bort den så ser man var man befinner sig och lägger märke till så mycket mer detaljer. 

Ungdomar, även vuxna ibland, behöver se verkligheten och lyfta blicken från mobilen.
Livet finns inte i den, och det är föräldrarnas ansvar att visa det.
Under en prao får skolan väga upp och peka på vikten av att inte använda mobilerna när de kommer ut på en praktikplats så hoppas vi att företagen ändrar sig med tiden.

Generationen som nu växer upp kommer förr eller senare inse att livet fungerar utan en mobiltelefon.