fredag 3 mars 2023

Sverige, ett i-land?

Sverige.
Jag älskar verkligen detta landet, men mentaliteten här är ofta katastrofalt dålig.
Svenskar över lag anser att detta landet är bättre än alla andra.
Vår mat är godare, vår vår är bättre, skolorna effektivast och här finns inga bekymmer.
Finns det bekymmer är det någon annans fel.
Media är allvetandes gudar som berättar allt för oss små undersåtar..

Jag är ironisk.
Genom livet har jag verkligen fått lära mig att allt går att se på olika håll.
Alla tycker att barnarbete är hemskt, tills du ser alternativet.
Jag har rest runt i Indien och Asien.
Alternativet till barnarbete är inte skolgång utan prostitution.
Därför tycker jag att det är bättre med barnarbete, för jag anser inte att små barnkroppar ska utnyttjas. Den som inte har tänkt den tanken kommer fördöma mig när jag säger att det är ok med barnarbete. Tanken har nämligen inte gått längre.

Är vi då bäst i Sverige?
Absolut på många saker. 
Du behöver inte vara rädd för att bli fängslad eller avrättad för att du kritiserar kungen. Det är bra. Vi är väldigt frispråkiga och det är bra.
Vi har bra skolor, vård i toppklass och... nej, just det.
Vi har inte vård i toppklass.
Inte skolor i den genren heller.

Häromveckan var jag på sjukhuset för en av alla kontroller och fick till slut denna magiska fråga:
"Är du född i Sverige?"
Det är första gången någon har frågat det på det sättet.
Anledningen var att jag pratade, gestikulerade, undrade och frågade saker men jag är genuint intresserad. Så mycket jag fick lära mig om läkarens vinkel!
Irak.
Läkarens hemland.
Ett u-land om ni frågar de flesta i Sverige.
Förutom att demokratin inte längre är på topp där så är systemet väldigt likt det svenska. Du ska gå i skolan och den är gratis. Du får vård när du behöver det.
Däremot går du i pension när du är 52 år och har därefter full lön i tio år. Sen sänks pensionen med tjugo procent. Du betalar inte skatt på allting utan behåller merparten av din lön själv, för sen räknar man att man ska klara sig på den. Du har familjen att förlita dig på i allt.
Familjen tar hand om små barn, äldre och sjuka.
Är det så förfärligt?
I Sverige så ja.
Här skaffar man barn och lämnar bort dem.
Äldre släktingar sätts på hem.
Ingen har tid för man måste jobba alltid för att kunna betala in skatten som ska gå till dagis, fritids och omsorg.
Detta är bara en av alla saker.
Ekorrhjulet snurrar på i en bra fart!

Jag har idag länkat två olika artiklar som handlar om samma sak.
Jag följer alla världens stora mediekanaler varje dag och det slår aldrig någonsin fel. Sverige är aldrig först med någonting. Jag har länkat till Al Jazeera, tyvärr ägd av Qatar, som oftast ligger nästan två dygn före i rapporteringarna. Jag visste alltså om Sydamerikas nya stora fängelse långt före svensk media ens tog upp det. Såhär ser det ut hela tiden, med alla nyheter i världen. Det rapporteras snabbare från varenda stor media i världen, än i vårt land.

MEN... Sverige är ändå i-landet som är bäst?
Jag tvivlar mer och mer för varje dag.