lördag 11 mars 2023

Är det stöld?

Jag kan inte ens minnas hur många gånger jag har ifrågasatt detta, för jag anser att det är så fruktansvärt fel. Matbespisning.
Detta finns på flera olika ställen men bland annat i skolor.
I min hemkommun, Sölvesborg, har vi många skolor.
På en av dem görs cirka 220 portioner varje dag.
Under ett stickprov visade det sig att cirka 70 elever åt.
150 portioner finns då över och jag kan inte tänka mig något dummare än att man kastar denna mat.
I en värld där miljötänket ska gå före allting, så ska man hellre kasta maten än att någon annan får den. Så typiskt svenskt.

I Stockholm hade kameror satts upp i skolköket och personalen där smygfilmades.
Där framgick det att damerna i bespisningen tog med rester hem inför ett jullov.
Maten skulle alltså slängas, men istället för att slänga den så tog de med den hem. Inga större mängder utan rester och saker som blev för gammalt annars.
Stockholms stad avskedade dem och anklagade dem för stöld.
Tingsrätten har nu friat dem från denna anklagelse och jag hoppas verkligen att det kan bli en diskussion kring detta efter denna domen.
För mig är det svinnet som är en katastrof, inte att någon tar hand om resterna.

Skolmaten är många gånger god men det kostar en hel del att äta av den varpå de flesta vuxna i skolorna har med sig egen mat och äter efteråt. Att sitta med eleverna är inget som är en prioritet och då speciellt inte med yngre barn. Du hinner i princip inte äta, men du ska betala för det du får i dig.
I förkylningstider kan du räkna med att du får extra krydda.
Hos de äldre eleverna är det annat stök som stör.

Nästan varje dag så blir det mat över.
Det är logiskt då det måste göras så att det räcker till alla, men sen är några sjuka och några äter inte så mycket. Maten ska inte ta slut när den sista klassen kommer. 
Då är reglerna som sådana att all mat som har lagt fram i kantinerna, den får man inte spara. Den ska helt enkelt slängas. Där kan alltså vara stora mängder mat.
Sallad brukar finnas kvar och även en hel del av maten.
Vem skulle då störa sig på att kökspersonalen tar detta med sig hem?
Inte jag.
Om de hade sålt matlådor?
Skänkt dem?
Det spelar för mig ingen roll, bara man inte bara kastar fullt duglig mat!

För flera år sedan försökte jag få Sölvesborgs kommun att erbjuda all personal på en skola - alltså även vaktmästare, städ etc - att få äta gratis sålänge de satt i matsalen med eleverna. I andra hand att alla ska få betala för en pedagogisk lunch. Den ligger på cirka 30 kronor och en vanlig på 60 kronor.
Den pedagogiska måste ätas med eleverna. Allt för att eleverna ska få äta med vuxna och att det ska vara lugnt. 
Enligt kommunens beräkning skulle detta bli en årlig kostnad på 2,2 miljoner kronor. 
Bullshit kallar jag det.

Vad är inte kostnaden för att slänga all denna maten?
Bjud in pensionärer runt småskolorna och bjud på det som blir över! Ta med det hem!
Vad som helst istället för att bara slänga det!

Jag tycker att det är rätt att de blir friade och hoppas på att detta öppnar upp för en riktig diskussion kring detta.
Ska inte miljötänket gå före allt?