måndag 31 juli 2023

Är det inte dags att sluta fulspela?

Finland och dess regering.
Ytterligare personer kommer nu få bekymmer då de har skrivit kommentarer som uppfattas som rasistiska. Människor gör fel och ska stå till svars för det.
Någonstans blir dock detta löjligt.
Vem ska kasta första stenen?

Att skriva något negativt eller fruktansvärt må vara så men det bör också finnas preskriptionstid för detta fruktansvärt hemska brott. När kommentarerna skrevs för femton år sedan..
Blir det inte lite löjligt då?
Landet med världens lyckligaste människor har tydligen fel och brister.

Självfallet är det så att många inte är samma person utåt som inåt.
Med det menar jag att man spelar ett spel och beter sig på olika sätt beroende på vem man umgås med eller i vilket sammanhang man fungerar.
Detta kan visa sig på flera olika sätt men typiskt är de som pratar skit om alla andra när de inte är där.
Personer som byter röstläge för att minifiera andra eller helt enkelt bara ser ner på andra.
Människor som hycklar och säger en sak, men själv gör en helt annan.
Fruktansvärt fel.

Jag kan skryta med att jag alltid är samma person.
Det spelar ingen roll om kungen skulle komma så hade jag behandlat honom på samma sätt som eleverna i skolan. Vilken kändis som helst eller någons släkting.
Det är ovidkommande för jag kommer att bete mig på samma sätt ändå.
Det enda jag ändrar på är dialekten för när jag kommer utsocknes har människor svårt att förstå vad jag säger. Där handlar det enbart om förståelse, men jag skulle inte bete mig annorlunda.

Det som nu händer i Finland.
Det handlar för mig om nyhetstorka.
Jag är inte samma person idag som jag var för femton år sedan för med tiden och saker man har varit med om så förändrar man också tänket.
Finns det inte värre saker att jaga kring än vad personer skrev för så länge sedan?