torsdag 6 juli 2023

Korruptionsfritt?

Årligen göra en genomgång där länder sätta på en karta för att man generellt ska se vilka länder som har en hög andel korruption och inte.
Europas länder sticker ut och ligger i topp för länder där man får tycka och tänka som man vill.
Där myndigheter kontrolleras och man mäter i missbruket av offentlig makt för just privat bruk.


Det finns dock länder som sticker ut och jag tänker göra ett nedslag. Skalan går från att nummer ett är bäst och högst siffra är sämst.
Sverige är på plats fem. 
Saudiarabien på plats 54.
Kina plats 65.
Cuba plats 66.
Ukraina plats 116.
Ryssland plats 137.
180, sist på listan, kommer Syrien och Somalia.

Förtroende, det förtjänar man och det blir tydligt för den som har lite koll att Assad är anledningen i Syrien. Somalia har inte haft ett styre på över trettio år.
De ligger i botten.
Saudiarabien kommer faktiskt på plats 54, vilket måste räknas som riktigt bra!
Kina och Cuba är med ok.

Så om vi gör såhär att Saudiarabien, Kina eller Cuba gör en lista på företag som ska bojkottas. Skulle vi då tro dem?
Skulle media göra allt för att följa de listorna?

Jag är självklart ute efter Ukraina.
Det som händer där är helt fruktansvärt men någonstans måste man förstå att när ett land hamnar på plats 116 i korruption.. då är det inget bra land. 
Att då pumpa in pengar?
Hur vet vi att det används rätt?
Teoretiskt sett så är det faktiskt mer sannolikt att Kina eller Cuba skulle göra rätt, än att Zelenskyj gör det i Ukraina.

Jag är självfallet ute efter deras lista igen, för jag har så svårt att släppa detta.
Experten i Sverige menar att anledningen att inte Volvo kommer jagas är för att det har för mycket svensk historia (!) och att det är för svårt för många att bojkotta detta.

Jag ifrågasätter faktiskt listan över huvud taget.
Ett land där du innan invasionen inte kunde lita på någon myndighet och där det inte delas ut några kvitton.. tror någon på fullt allvar att detta bara löste sig och blev bra med allt som har hänt?

Jag må vara blåögd, men inte så mycket.
Sannolikheten att Ukrainas lista med vilka som ska svartlistas är korrekt.. den är obefintlig och det förvånar mig inte om det efter några år visar sig att man har kunna köpa in företag på deras bojkott.
Perfekt sätt att få bort konkurrenten på!

Det är lätt att bli blind när man vill hjälpa, men man måste vara så noggrann. Det kanske känns bättre för någon att bojkotta ett choklad, eller så ifrågasätter man och undrar om det verkligen är viktigt i det stora hela..
Jag tror det inte, men det handlar inte på något sätt om vad jag anser om detta.

Jag anser dock inte att Sverige ska dansa vals efter vad korrupta politiker i ett annat land anser.


missbruk av offentlig makt för privat nytta."