lördag 8 juli 2023

De farliga gröna POTATISARNA!

Jag skrattar rakt ut när jag ser nyheten om att det är farligt att äta gröna potatisar.
Med risk för att nu trampa alla gröna potatisar på tårna så är nämligen detta en av de saker jag ständigt skämtar om och för mindre än två månader sedan sa jag detta till mina elever. När nyhetstorkan sätter in.. då rapporteras det hej vilt och farliga gröna potatisar, arsenik i riskakor och livsfarliga fästingsmittor.

Inslaget om årets gröna potatisar handlar om att giftet i de gröna potatisarna är betydligt värre än vad just du tror!
Man kan bli riktigt sjuk.


För mig är detta en ickefråga.
Vem i hela världen äter gröna potatisar?
Jag vet inte ens någon som äter potatisen oskalad!
Att det skulle vara förknippat med livsfara att få i sig en liten bit potatis som inte är helt hundra.. det kan aldrig någon inbilla mig.
Detta är istället ett typexempel på att nyhetstorkan är på ingång för det skrämmer alltid någon.

Hur ska man då göra med potatisen?
Skala bort det gröna, för iordning den och ät.
Så länge du inte tänker äta flera kilo varje dag så är det garanterat inte speciellt farligt.

Problemet i sådana här nyheter är att människor sällan ifrågasätter.
Nu kanske inte just grön potatis är hela världen men när det istället handlar om något som kan vara farligt, så är det svårt att se skillnad då media ropar ut allting som ”vargen kommer!” istället för att vara sakliga.

Så alla där ute!
Akta er för de gröna potatisarna!
De kan gå till attack..