tisdag 25 juli 2023

Mohammad och blondiner.

Vad ska du göra om en blondin kastar en handgranat mot dig?
Dra ut sprinten och kasta tillbaka den.

Sjutton blondiner stod utanför krogen när inkastaren frågar varför de inte går in.
En av dem svarar att de inte är arton ännu.

Hur många blondinskämt finns det?
Inga. Alla är sanna.

Blondinskämt.
Jag, som blondin, kan skratta så att tårarna rinner.
Inte bara jag är blond.
Barnen är det också, men hur hemskt skämtet än är eller hur många gånger jag än hör det så blir jag ändå inte kränkt. Jag förstår ju att det i grunden inte handlar om mig som person och jag kan istället spela med. Blondiner är ju tröga. 
Det är ju allmänt vedertaget... eller?
Allting handlar om hur du som person väljer att se på saker.
Hur just du väljer att framställa informationen du har fått till dig.

Ayatollan i Iran menar nu att planerade koranbränningar i Sverige är en direkt krigsförklaring mot muslimer i hela världen. Han menar att de personer i Sverige som bränner en bok är brottslingar.
Ett ord som för just honom måste vara ett märkligt ord.
För mig är en brottsling någon som bryter mot en lag.
En person som förgriper sig på barn; pedofiler, våldsbrott mot barn och vuxna.. för att inte tala om diktaturer med människor utan IQ på toppen.
Länder där människor som säger emot hängs.
Gränsen för vad som är brottsligt i Iran, den ser inte ut som i Sverige.

Killen på bilden heter Mohammad Javad Vafaei.
Han är 27 år och har spenderat tre år i Iranskt fängelse.
Känd boxare i Iran, som har tagit priser i detta men kändis eller ej, det spelar ingen roll.
Varför?

Han protesterade mot regimen i Iran och ska därför dö.
Han är en av dem som sa ifrån, som tyckte att landet fungerar på fel sätt och att ayatollan är en diktator. Med detta ska han plikta med sitt liv.
Vill du protestera?
Såhär protesterar nämligen normala människor som förstår skillnaden mellan sak och person. Hade vi protesterat genom att bränna deras ambassad i Sverige hade de hängt honom direkt, för ingen ska sätta sig på dem.
Iran är rent ut sagt ett skitland.

Varje gång någon drar ett blondinskämt så tar jag det.
Det är inte mot mig personligen.
Det är ett skämt!

De personer som nu eldar böcker, de är skämt. 
De gör detta för uppmärksamhet och en fristad i Sverige.
Reaktionerna från Iran och så många andra länder eldas upp i svensk media förutom i P1 - tack - som i förrgår så att det inte märktes så mycket av spektaklet i Irak.
De reaktioner som ändå kommer, de är patetiska när man ser hur de som land agerar i andra frågor.
Att elda en bok i Sverige, det är en persons handling och i Sverige är den inte brottslig.
Vill de vara arga?
Var det mot den personen då.
Fungerar de inte i sitt land och vill döma hela Sverige?
Då tycker jag vi drar in alla bistånd och all hjälp som vi bidrar med i dagsläget.
Det borde göras ändå.
Vi ska inte gynna länder som mördar medborgare som tycker annorlunda.
Skriv under för Mohammad!