måndag 10 juli 2023

Lägger du upp bilder på dina barn?

För många år sedan tog jag ett aktivt beslut att inte lägga upp några bilder alls på barnen. Det finns en bild från när den yngsta är nyfödd och bilden togs till tidningens nyföddasidor. Det är dock sju år sedan.
Mitt val var väldigt enkelt och det handlade om att människor på nätet inte är att lita på tillsammans med att jag tycker att barnet själv ska få välja.
En kanske udda tanke men något jag står för.


Jag vet att människor inte kan hålla sig till det de ska och har väldigt svårt för att skilja på sak och person. Många blandar ihop åsikter och personlighet.
För mig har det aldrig varit ett bekymmer men senast häromdagen blir det väldigt tydligt att många hellre gissar än tar reda på fakta.
På grund av ett inlägg blir jag utpekad som SD, som S som vill höja min lön, någon som lägger upp en massa bilder och som pedofil för att jag tycker att vi ska följa svensk lag. Sjukt spännande värld.
Att jag lägger upp en bild vartannat vart tredje år hade man missat, att jag är aktiv för MED hade man ingen aning om och när man har missat att jag är med i en folkomröstning för att SÄNKA politiska löner.. pedofil tänker jag inte ens nämna för det är så korkat.. så visar det på intelligensen hos många som finns där ute.
Skulle jag då frivilligt ge dessa bilder på mina barn?
Aldrig.
För mig är det en självklarhet.

Barnombudsmannen går nu ut och säger till kring detta med bilder på barn på internet.
Dels för att man är orolig för exempelvis pedofiler och att bilderna hamnar på fel ställe, men även för att barnen själv inte får något att säga till om. 
Skulle du vilja att någon lägger ut något på dig?

Det som egentligen är värst är nog alla reels. Alla små klipp som läggs ut och jag skrattar också åt många. Gapskratt när det är hög igenkänningsfaktor men det är också någons barn som utsätts för att hamna där.
Det kan bli problematiskt när de blir äldre.

Många delar inte allt med alla men faktum är ändå att företaget som äger det sociala mediet.. de äger också bilderna du lagt upp. 
Jag kan bara säga att jag är sjukt tacksam över att ha fått växa upp i en tid utan detta. Utan mobiltelefoner och kameror precis överallt.
De gånger man tog bilder var man först tvingad att framkalla dem och ofta var inte bilderna bra när man sedan fick dem.

Framtiden får utvisa, men jag tror att många barn kommer vara väldigt upprörda när de inser vad föräldrarna har delat med sig av. När deras liv finns överallt.