söndag 6 augusti 2017

En sjuk värld.

Hur mycket är du värd?
Vi har livförsäkringar på varandra som görs gällande om något skulle hända och enligt dem är mitt liv värt cirka en miljon. Åtminstone när den tecknades för gissningsvis är jag liksom ett kylskåp eller en dator värd mindre ju äldre jag blir.
Skavankerna ger avdrag så i slutänden rör det sig förmodligen inte om så mycket pengar.
svt.se

Neymar är värd ett par miljoner kronor.
För mig är detta sjukt.
Nej, jag är inte avundsjuk eller svartsjuk för det är självklart roligt för honom att det går bra.
Jag är dock väldigt skeptisk till summan han anses vara värd samtidigt som miljoner människor på vår planet svälter ihjäl.
Samtidigt som han är värd denna summa svälter barn ihjäl.
De får alltså inte det mest nödvändiga för att överleva.
De får inte rent vatten att dricka.

Sådana här artiklar kunde få mig att bli kommunist.
Jag tycker att människor ska få tjäna pengar och det måste löna sig att läsa, arbeta och göra något bra. De summor som sporten genererar är för mig dock helt sjuk.
Det finns ingen människa som är värd de summorna enligt mig.
Ingen.
Summan han kostar är inte heller det enda utan stora pengar kommer rulla runt honom med reklamkampanjer och diverse uppdrag.

Jag tänker många gånger vad de pengarna hade kunnat göra.
De hade kunnat rädda miljoner barn från en för tidig död.
De pengarna kunde varit en stor del i att stoppa invandringen till Europa.
2,1 miljarder är oerhört mycket pengar för den som inga har.
Är det verkligen vett och sans i att sporten ska cirkulera dessa?
För mig är det sjukt.

Sporten må vara bra på mycket men jag tror ändå på Juvenalis.
Bröd och skådespel.
Tänk så mycket bra saker som kunde genererats om sporten inte fanns.

https://www.svt.se/sport/fotboll/officiellt-neymar-presenterad-av-psg