lördag 26 augusti 2017

Att kasta första stenen..

Turbulens sägs det.
Jo, uppenbart blir det så när man väljer att sköta kritik via media istället för att ta det internt.
Jag hade aldrig velat vara vän med de som tror sig vinna poänger genom att sänka andra.
svt.se

Anna Kinberg Batra avgår som partiledare.
Det var inte mitt val.
Hon var inte mitt val till att leda partiet när hon valdes men jag anser att hon har varit politiskt duktig. Moderaterna har hamnat i en enorm uppförsbacke men enligt mig är det absolut inte hennes fel, utan hennes företrädares tillsammans med beslutet om att delta i DÖ.
När hon sedan har gjort det enda vettiga, att öppna upp för samarbete med alla partier så skrek Stockholmsfalangen. Samarbeta med alla!?
Det var tydligen ett problem i att leva som man lär, för jag antar att även de i Stockholm lär sina barn att de ska kunna leka med alla klasskompisarna.
Alla ska respekteras även om man inte älskar dem.

DÖ är för mig anledningen till att siffrorna ser ut som de gör och att avsätta Kinberg Batra påverkar inte detta. Frågorna kring invandringen finns kvar även om partiledaren byts ut.
Ska vi då återgå till den politik Reinfeldt så gladeligen förde fram innan vi förlorade valet?
Eller vi ska fortsätta i samma spår?

Jag är Moderat sedan min ungdom och den enda gång jag tvivlade var efter hans berömda tal.
En återgång till den politiken hade återigen gjort att jag ständigt skulle hamna i blåsväder.
En återgång hade inneburit slutet för partiets tid som ett av de stora och det är min fasta övertygelse.
Reinfeldts tal var naivt och visade tydligt skiljelinjen mellan att bo i en storstad och på landet.

Jag förstår att Anna avgår för den press hon har fått utstå kan inte vara annat än hemskt. Media kan vara som gamar när de har bestämt sig för något.
Jag anser dock detta vara dumt för alla de som nu är missnöjda och klagar, vad ska ni göra när problemen fortsätter?
Smartast hade ju varit att nominera någon annan inför partistämman och följa den gång man ska ha. Det hade blivit en ärlig och schysst kamp istället för detta.
Fokus hamnar nämligen bara på det negativa som händer inom partiet och inte på politiken.

Jag hoppas att hon får lite lugn och ro framöver.
Det ska bli mycket intressant att se vem som blir partiledare efter henne för enligt mig finns det ingen given kandidat.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dagarna-som-fallde-anna-kinberg-batra