onsdag 23 augusti 2017

Nytt mode; blå hundar!

Blå hundar har dykt upp i Indien.
Säkert någon som tycker att det är häftigt och något som kan vara attraktivt i en allt mer ytlig värld.
Det hela är dock sjukt och ett tecken på hur många människor tänker på vår jord.
svt.se

Jag är nog den siste personen som skulle rösta på det parti som påstår sig värna om miljön eller tycker att vi ska köra mer. Jag tror nämligen inte på stagnation utan på utveckling.
Förbud och hinder är inte det jag främst ser som en lösning utan morötter.

En fabrik i Indien har alltså släppt ut kemikalier som har färgat djuren som druckit av det blå.
Detta är helt bisarrt.
Det mest hemska i det hela är att det blir uppmärksammat just för att hundarna har blivit blå. Hur mycket är det då inte som släpps ut som ingen har en aning om?
Som inte syns på många år?

Jag har länge propagerat för att vi måste ställa hårdare krav på upphandlingar med exempelvis Indien. Det är nämligen inte första gången som det händer men det lär inte bli den sista heller.
Jag tror här inte på förbud utan på krav och möjligheter.
De landsting som exempelvis köper operationsverktyg som saxar från dessa länder, kräv att de betalar skolgång för de människors som arbetar i fabrikens, barn. Ge barnen möjligheten att förändra!
Det går inte att tro att detta är något som löser sig själv med tiden för det tar för lång tid.
Genom skolgång kan det dock förändras på två eller tre generationer.

Om exempelvis ett stort företag som IKEA köper mattor från Indien.
Låt dem betala de kronorna extra för att de anställdas barn ska få en skolgång. Se till att företaget i Indien inte får betalt för sina varor om barnen, alla barnen, får en gedigen utbildning.
När de får det, kommer de kunna hjälpa företaget och förbättra livet för så många människor.

Jag har försökt detta men jag fick veta att det inte går.
Man kan inte ställa sådana krav.
Min uppfattning är att sådana krav aldrig kommer bli verklighet om ingen ställer dem.
Det går inte att förändra genom att beklaga sig och sedan nöja sig med hur det ser ut.
Vi måste reagera.

Det pratas ständigt om att vi ska vara rädda om vår planet.
Vi räddar ingen planet alls genom att tro att höjda skatter i Sverige löser detta för vi måste se hela jorden som en helhet. Läs då detta; inga andra partier höll med.
Inga.

För barnen i dessa länders skull, ställ krav på skolgång för att vi ska köpa från fabrikerna.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/indiens-bla-hundar-kopplas-till-fororenad-flod