tisdag 1 augusti 2017

Vi är ett undantag..

Rapporterna säger att barn idag rör sig för lite.
Den säger att barn måste bli varma flera gånger och röra sig aktivt minst sextio minuter varje dag.
svt.se

Jag kan konstatera att mina barn inte ingår i den statistiken.
Jag var själv väldigt lugn som barn men telningarna här sitter aldrig still.
Aldrig.
De sover inte heller.
När jag hör de som klagar och har ett eller två barn tänker jag ibland att vi skulle bytt ett tag så de hade fått lite perspektiv. Samtidigt är det så att jag aldrig någonsin är stilla själv.
Jag avskyr att bara göra ingenting.
Sommarlovet är en pina, de andra loven och helgerna likaså.
Finns det något planerat så är det bra men att bara vara hemma innebär att jag måste skapa jobb så att jag kan göra någon nytta.

Denna sommaren, hitintills, har jag suttit minst två timmar varje kväll och planerat hösten och vårens lektioner. Jag tycker inte det är jobbigt utan precis tvärtom. Avkopplande.
Utöver det håller vi på att tömma hela vinden och dränera om huset.
På dagarna gör vi alltid något med barnen för de ska få njuta av sin ledighet men när de sover ska jag som vuxen vara effektiv.
Detta är semester!
Att bara sitta still hade varit förödande.

Vinden denna sommar har varit kaos.
Jag hade ingen förståelse innan men absolut ingen nu på människor som bor i just kaos.
Jag blir så frustrerad över att ha lådor och saker överallt att det kryper i hela kroppen.
Att sedan ha barn i det kaoset är ännu värre.
De har visserligen tyckt det var jättekul att gå igenom alla lådor med saker men i längden är det inte friskt att bo så.
Det har varit trevligt att gå igenom många av sakerna men man måste sortera och "döstäda" som någon artikel i somras sa. Det är ingen som vill ha sakerna sen.
I princip allt skänks till dem jag vet skickar det ner till barnhemsbarnen i östra Europa.
Förhoppningsvis kommer mitt städande hjälpa någon annan att ha det bra.

I veckan räknade jag på hur många timmar barnen var aktiva.
De går upp innan sex varje morgon och lägger sig vid sju på kvällen.
Mellan de timmarna rörde de sig aktivt minst hälften av dem och vi är nästan alltid ute.
Jag tror det där med stillasittande barn främst är ett problem för familjer som bor för centralt där man inte har hav och skog runt knuten.
Sen är barn olika och jag rörde mig garanterat inte aktivt, så att jag flåsade, sextio minuter varje dag men det har ju blivit ett hyfsat resultat ändå.
Direkt överviktig är jag iallafall inte.

Självklart ska barn röra sig men jag förstår inte hetsen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fyraaringar-ror-sig-for-lite