onsdag 30 maj 2018

Så oerhört fel!

Skolan kan alla kommentera.
Alla har nämligen gått i skolan och kan därmed uttrycka sig om hur den ska, eller inte ska vara.
Jag jobbar i skolan och av alla de yrken jag har provat på genom åren så vinner detta överlägset. Jag älskar mitt arbete! Jag är dock oerhört trött på människor som ständigt ska lägga sig i saker de helt uppenbart inte har stämt av med dem som kan.
SIRIS
Svenskfödda elevers kunskaper stiger som tidigare. 

Jag är Moderat, men jag är inte livegen och vårt förslag om utökad undervisningstid i skolan är något av det absolut mest korkade jag stött på. Reinfeldts tal tog priset i dumhet men detta kommer strax efter. Mitt parti, med sin Stockholmsstyrning, påstår att barn i skolan ska ha en timmes extra undervisning varje dag. I pressutskicket står det att en av anledningarna är att varje elev ska ges rätt förutsättningar för att klara målen och att den utökade undervisningstiden är ett sätt att göra detta på.

Den meningen i sig, visar att de som har bestämt detta sitter i en liten grupp utan att överhuvudtaget ha talat med någon som arbetar inom skolan.
Jag arbetar på lågstadiet och har gjort de sista åren.
Jag har dock jobbat på både högstadiet och mellanstadiet tidigare.
Det är likadant överallt och min uppfattning är att man istället för att tänka statistik i timmar skulle titta på kunskapen som eleven får tillgodosedd.

De flesta tar sig igenom skolan utan några större problem.
De ska med vårt förslag tvingas gå ännu mer i skolan fast att de inte behöver det.
De elever som har oerhörda svårigheter kommer inte prestera någonting bättre på en längre skoldag.
Målet ska vara att alla ska gå på gymnasiet men denna reform kommer få dessa elever att hoppa av skolan istället.

Om man istället väljer att titta på vad som hade varit bra för de barn som har svårt för sig, som är oroliga, som kanske har en diagnos eller allmänt är helt slut efter att ha slutat cirka halv två varje dag, så är det kortare men effektivare dagar.
Ta bort en timme på schemat och använd den personalen för att effektivt hjälpa dessa barn i en timme så har det garanterat samma effekt som tidigare. En längre skoldag hade kapsejsat dessa elever.

Ska vi anpassa efter elever som tycker skolan är jobbig så skulle man tänkt praktiskt istället. Ha fyra dagars skola och en dag med praktiskt lärande i fält. Dessa barn behöver vuxna som tänker lite till. Lösningen är inte en skolbänk fem timmar extra i veckan!

När detta förslag kom var jag så irriterad att jag vägrade skriva om det. När nu SVT har kollat det och det visar sig inte stämma med antalet undervisningstimmar tar jag med det.
Fokus är helt fel.
Kvalité istället för kvantitet.
Det viktigaste är vad eleverna lär sig, inte hur många timmar de är i skolan.

Längst ner har jag länkat Siris. Det är Skolverkets statistiksida.
Den visar väldigt tydligt vad ingen säger.
Mitt parti säger att man inte förstår varför resultaten steg och sedan sjönk. Det är bara att gå in och titta för det är oerhört tydligt att invandringen är anledningen till att de allmänna resultaten har sjunkit. Svenskfödda elever ligger i paritet med vad de alltid har gjort.

Min uppfattning är att skolan över lag lägger alldeles för mycket energi på att alla ska in i samma fålla, fast att det på pappret ska vara lika för alla. Alla kan inte bli ingenjörer. Alla kan inte läsa och studera på högskola och universitet i femton år.
Vissa vill faktiskt bara göra något praktiskt, arbeta, och hade man velat stötta varje elev där de är, hade garanterat flera av dem slutat skolan till gymnasiet om de hade kunnat få en parallell utbildning i något praktiskt. Alla kan inte läsa och ska vi vara en skola för alla skulle vi inte tvinga in alla i samma led.

Om antalet timmar i skolan gav ett likamedtecken på bättre resultat hade jag inte sagt något.
Japan och Finland är dock tydliga exempel på att det inte är så. De har färre timmar i skolan men bättre betyg i snitt. Vi måste se till varje individ och att mitt parti ska dra alla över en kam och tvinga alla elever att gå fem timmar extra i skolan varje vecka, är för mig en tragedi.
Låt oss i skolan vara ifred lite och låt oss göra det vi kan men som ni uppenbarligen inte har koll på.
Ska ni ändra något, så kan ni ju rådfråga oss som arbetar med detta alternativ hoppa in och vikariera i vilken skola som helst.
Ni kommer motbevisas inom loppet av några timmar.
Reformen med ännu mer utökad undervisningstid är totalt fel.
Jag tror på kvalité, inte kvantitet.

Jag är Moderat, men jag står absolut inte bakom detta förslag och jag vägrar hoppa för att jag blir tillsagd att göra det. Jag tänker själv.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderaterna-har-mestadels-fel-om-svenska-elevers-undervisningstimmar
https://moderaterna.se/moderaternas-lofte-en-battre-skola-mer-undervisningstid-i-matematik-och-svenska
http://cdn.moderat.se/caa7af5f-d184-4272-93a4-7601c3334819/Documents/pm-valloften-for-grundskolan.pdf
https://siris.skolverket.se/siris/f?p=SIRIS:42:0::NO:::&ford=b&diag=com&lan=0&kommun=0&skola=0&jmf=i&jlan=&jkommun=1083&jskola=94309839&jkgrupp=C7#ct