torsdag 21 juni 2018

Biljett tillbaka.

Jag och ett av barnen körde till grannkommunen för att hämta en sak vi hade köpt.
Vi gick in i affären och går ut igen efter cirka tio minuter.
En kille kommer fram till mig och berättar att han har sett, sen pekar han på bilen som parkerat jämte vår bil, att de som ställde sig där slog upp sin bildörr rakt i vår bil.
Alldeles riktigt är där en buckla där han sa.
Jag tackade för att han sa till och packade in sakerna.
Vi väntade ungefär en halvtimme sedan kom bilens ägare.
svt.se

Killen som sa till mig berättade att det var en äldre dam som gjort det men att en yngre man hade kört bilen. När de kommer frågar jag om bilen var deras och det var den.
Jag pekade på bucklan och sa att den var från deras bil, att någon såg dem göra det.
Killen skrattar och säger att det inte är de som gjort det.
Jag pekar på att det är samma märkliga färg på vår svarta bil som på hans.
I bucklan.
Någon ljusgrön-grå färg.
Han säger att det inte är deras.
Kvinnan börjar prata ett annat språk.
Gissningsvis arabiska.

Killen säger sedan att hon berättade för honom efter att hon gått ur bilen att hon uppmärksammat att det var en buckla i min bil när de parkerade.
Jag sa att det var en direkt lögn.
Han öppnar bildörren och visar att det inte passar exakt.
Jag försöker förklara att när man sitter i bilen och lutar sig på dörren blir det tyngd i den varpå den passar, om bucklan nu då inte varit där.
Killen skrattar att det iallafall inte var de som gjort det.
Nu blir jag arg och tar ton.
Killen tittar för första gången mig i ögonen, damen drar efter andan över att jag höjer rösten.
Hon börjar pratar på sitt språk igen varpå jag säger till att vi är i Sverige och då får de prata svenska.
Jag blir sedan riktigt arg, säger att jag ringer polisen för det är helt meningslöst att prata med dem.
Jag har redan fotat allt och tagit bilnumret.
Jag påpekar att jag har ögonvittnen som sett dem göra det men då vill de att jag ska ringa tillbaka den killen. Jag förklarar att människor har annat att göra efter jobbet, än att sitta och vänta på en parkering.

Jag går sedan bak och stänger min baklucka och ska sätta mig i bilen.
Han håller för dörren och säger att jag ska stanna för han har faktiskt ringt sina kompisar.
Jag säger till honom att i Sverige ringer vi inte kompisarna när något hänt, vi ringer polisen.
Jag tar undan hans hans och stänger bildörren och kör iväg.
Efter mig skriker killen "Jävla rasist".

Jag ringer polisen när jag kommer hem och allt är anmält, vad det nu ger.
Jag skriver det för att jag blir så fruktansvärt trött på hur människor beter sig.

Jag må vara en rasist i hans ögon, när jag inte vill stå kvar när polarna kommer men jag känner inte att jag vill vara kvar med mitt barn när de kommer.
Vad skulle de göra!?
Polisen sa att jag gjorde helt rätt.
De är lögnare med en hemsk kvinnosyn då det inte gick att titta mig i ögonen.
Reaktionen från kvinnan, att jag som kvinna, tog i och höjde rösten var talande.

Jag har varit väldigt mycket i Spanien under min uppväxt och där brydde sig ytterst få om sin bil. Det kunde komma sprillans nya bilar med bucklor överallt men människor skakade på axlarna och tyckte inte att det var hela världen.
Då var det i Spanien och inte ännu längre söderut.
Hela kulturen här är annorlunda.
Många hade säkert stuckit direkt men här fanns ett vittne som gjorde sig besväret att stanna kvar för att berätta för mig. Han stod parkerad framför mig och har garanterat sett hur min bil gungade till när hon öppnade dörren och ändå tvärvägrar de. Sedan byter de språk för att prata ihop sig när jag inte förstår.
Det innebär en självrisk på 4000 kronor för att jag ska fixa det.
Var finns hedern?
Den som ska vara speciellt viktig i vissa kulturer.
Hedern som gör att man erkänner vad man har gjort.

Värst av allt är känslan att det mycket väl kan dyka upp någon för att de fortfarande anser att de inte gjort någonting. Jag har sett sådana fall när jag suttit som nämndeman och vetskapen att straffet är så lågt är hemskt.

Att köra bil i Sverige ska inte vara för vem som helst utan för den som tagit ett svenskt körkort.
De som blir svenska medborgare har ett år på sig att ta ett svenskt körkort för annars kör de olovligt. Man får inte köra på ett syriskt, afghanskt eller somaliskt körkort i Sverige.
Anledningarna är självklara. De kan inte köra bil.

När jag sedan vill lösa problemet på svenskt vis och inte på deras sätt, då är jag rasist.
Snacka om att det ordet missbrukas i vårt land och det är pinsamt.
Passar inte vårt sätt här i Sverige så är det fritt fram att återvända dit man kom ifrån.