onsdag 27 juni 2018

Till de otrogna.

Om jag inte hade bestämt mig för många år sedan hade jag med bytt parti.
Människor är idag inte speciellt trogna något parti. Inte ens när man är förtroendevald för ett av dem.

Jag är Moderat av den enkla anledning att det partiet, i grunden, står för det jag tror på.
Jag tror på frihet för alla. Friheten och valfriheten som går hand i hand.
Jag tror att varje individ kan tänka själv och jag tycker att det ska löna sig att arbeta.
I detta ligger grunden för mitt val av parti.
Jag är dock inte trogen i många frågor och efterhand som opinionen svänger så passar jag mer eller mindre in.
svt.se

Mitt parti har gjort en stor resa de sista åren och det parti som finns idag, är det parti jag blev medlem i för cirka tjugo år sedan. I perioder har jag inte hållit med om allt men grunden har funnits kvar.
Jag tror vi har tappat medlemmar i de frågor som Reinfeldt drog igång.
De få som valde att rösta på oss efter det talet väljer med dagens politik att gå till ett annat parti.
Många har dock kommit tillbaka, som känner att Moderaterna nu är på rätt väg.

Miljöpartiet tappar oerhört mycket kandidater och det kan man inget annat än att jubla över.
Två partier går upp; centern och Sverigedemokraterna.
Centern drar vänsterfolket som vill öppna gränserna och SD dem som tänker tvärtom.
Moderaterna har efter Reinfeldt slut svårt att få tillbaka förtroendet i dessa frågor vilket jag har full förståelse för.
Jag tycker själv det är hyckleri när människor som hyllat DÖ, kallat människor för rasister och sagt att tiggeriet är ok, nu gör precis tvärtom. Hade jag inte redan varit Moderat hade jag haft väldigt svårt för att rösta på oss för dessa frågor.

I många frågor är jag för liberal för att passa in någonstans.
Det finns inga partier som öppet driver frågan om Aktiv dödshjälp, avkriminalisering av narkotika eller från början sprututbytesprogrammet.
Jag tror dock på det jag tror, och min övertygelse säger att jag har rätt.
I frågor gällande exempelvis straffsats är jag betydligt hårdare än något parti som finns i Sverige. Jag är helt emot avrättningar men vill se dagens straffsatser med en nolla efter. Nästan.
Det är bara att inse att vissa människor aldrig blir bättre och då är det bättre att låsa in dem för att skydda alla andra. Jag anser att människor som har fått en andra chans i Sverige ska gå under noll tolerans. Minsta lilla brott ska leda till utvisning. Minsta lilla fusk.
Har man fått en chans till ett nytt liv så får man inte sumpa den och gör man det är man inte värdig att vara kvar här.

Jag går min väg.
Den väg jag tror är den rätta.

Resultatet i detta val ska bli oerhört intressant.

https://www.svt.se/nyheter/manga-kandidater-i-valet-har-bytt-parti-inte-bara-valjarna-som-ar-trolosa