måndag 11 juni 2018

Parallella samhällen, politisk islam och radikalisering.

De bryter mot den lag som satts upp varpå Österrike väljer att utvisa dem.
Sju moskéer har stängts och gissningsvis uppemot 150 personer kommer utvisas.
Anledningen?
Imamerna anses inte ha en positiv syn på det Österrikiska samhället.
svt.se

För tufft anser vissa, men en majoritet anser att det är rätt.
Tänk om samma lagar hade satts upp i Sverige.
Klaga på någonting här när du i princip har fått allt - då åker du ut.

Jag tror detta är ett bra sätt att statuera exempel på.
Genom att utvisa de imamer som kan ställa till det med radikaliseringar, då de anser att islam är en politik, så slipper de kanske människor som fastnar i IS-tänket.
Många tänker att det blir tvärtom, att de människorna kommer söka sig dit ändå och det stämmer säkert på vissa men för oss som följer nyheterna är det inte så.

Danmark visade härom året upp imamer som smygfilmats.
Av dem de hade smygfilmat var de flesta negativa till det samhälle de levde i.
Många menade att de levde i ett parallellt samhälle och med det i tanken bör detta agerande vara rätt.

Förra veckan kom nyheten om att förskolor i Sverige kunde erbjuda sig att tvinga på barn deras påtvingade slöjor, om de tog av dem. Ingenting förvånar längre.
Det som var rätt självklart när jag var liten är det inte längre.

Det kan vara så att detta skapar bekymmer och oro men jag tror att det i grunden är tvärtom. Den med rent mjöl i påsen behöver inte oroa sig och samhället i stort lugnar sig garanterat.
Vem vill ha en förening i närheten, som motsätter sig allt sunt förnuft och grundläggande tänk i landet du bor i?
Jag hade inte velat det.
Av någon anledning har Turkiets president, som verkligen gjort sig känd för en frisk frihetskämpe som gillar demokrati, fått uttrycka sig och pekar på att detta är ett sätt att skapa islamofobi och befästa den.

Jag tänker såhär: Islamofobi innebär en rädsla, ett hat, en fördom mot islam varpå det är riktat mot muslimer. När är det då en rädsla?
Ett hat?
En fördom?
Räknas det som något av det när det du tror besannas?
Imamerna har visat hat och fördomar mot Österrike och på grund av det utvisas de nu.

Är det då en sanning eller en fördom?
Jag vet vad jag tror.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/osterrike-utvisar-imamer-och-stanger-flera-moskeer