lördag 16 juni 2018

"Då måste våra barn tigga".

Argumenten är verkligen vassa.
Om ni förbjuder oss från att tigga måste även våra barn göra det.
Min uppfattning är att om någon tar med sina barn till Sverige för att de ska tigga, ens bo i misär, så ska de omhändertas. Direkt.
svt.se

Eskilstuna inför nu ett tillstånd som måste godkännas innan någon får tigga i deras kommun.
För mig är det ett klart steg i rätt riktning.

Jag har varit emot tiggeriet sedan det först uppkom.
Jag blev kallad för rasist och ansågs vilja se människor lida.
Vinden har sedan vänt och de som tyckte detta om mig räknas nu in i samma skara rasister.

Människorna i reportaget är fullt arbetsföra.
Det är total brist på människor som verkligen vill arbeta i Sverige men där söker de inte.
Anledning.. ja, den kan man fundera över.

Rumäniens ena senator är själv uppväxt på gatan som rom.
Han har tagit sig ur det och satt för ett par år sedan och berättade att de människor som idag tigger, gör det för att de har valt det.
De väljer att inte anpassa sig in i det fungerande system som hade hjälpt dem, men de vägrar.
Vem ska säga till honom, som gjort den resan, att han har fel?

Jag har otaliga gånger hänvisat till Johan von Schreeb, mannen som startade upp Läkare utan gränser i Sverige, och hans åsikt om att man inte ska ge tiggare någonting då det inte främjer tanken om att skaffa ett arbete.
De väljer själv att sätta sina barn i denna misär.
De väljer att inte få träffa dem när de lämnar dem i sina hemländer.

Jag anser att det ska in ett nationellt tiggeriförbud så har vi flyttat bekymret till någon annan plats.
När alla platser är förbjudet område, kanske vi kan tvinga in dem i arbete och DÅ, DÅ kan vi snacka om att vi har hjälpt människor.
Några kronor när du går förbi hjälper dem ingenting.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/svt-liverapporterar-idag-kommer-tiggeribeslut
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/tiggarna-oroar-sig-over-forbud